Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRautiainen, Kirsi
dc.date.accessioned2011-11-07T13:11:47Z
dc.date.available2011-11-07T13:11:47Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1188237
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36904
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tarinoita kehitysvammaisten lasten vanhemmat kertovat esiopetuksesta kouluun siirtymisestä sekä omista vaikutusmahdollisuuksistaan siirtymässä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on ekokulttuurinen teoria, jonka avulla tarkastelin siirtymän perhelähtöisyyttä. Narratiivista tutkimusmenetelmää hyödyntämällä olen tarkastellut vanhempien kirjoittamia kertomuksia heidän lapsensa kouluunsiirtymästä. Kertomuksia tutkimuksessani on kuusitoista. Tutkimuksen tuloksiksi hahmottuivat hyvät ja haastavat siirtymätarinat. Näitä tarinoita kuvaan kuuden tarinatyypin kautta, jotka olen nimennyt metaforisesti onni-, toivo-, voitto-, sisu-, taisto- ja urhotarinoiksi. Hyviä siirtymätarinoita kuvasivat hyvä yhteistyö vanhempien ja ammattilaisten kesken sekä moniammatillisesti sosiaali- ja sivistystoimen hallinnon, esi- ja alkuopettajien, terapeuttien ja palveluohjaajien kesken. Haastavaksi siirtymän tekivät vanhempien tiedonpuute tulevasta, heikko vuorovaikutus vanhempien ja ammattilaisten kesken, moniammatillisen yhteistyön puuttuminen sekä lasten osallisuuden vähäisyys kouluyhteisöissä. Lisäksi vanhemmilla oli rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa siirtymäprosessiin. Vanhemmat esittivätkin kehittämisehdotuksia nykyistä yksilöllisemmästä toimintatavasta, jossa vanhemmat olisivat täysivaltaisesti mukana. Vanhemmat toivoivat kouluihin myös uusia integraation muotoja.
dc.format.extent[73] sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherekokulttuurinen teoria
dc.subject.othersiirtymä kouluun
dc.subject.otherkehitysvammaisuus
dc.subject.othervanhemmat
dc.subject.otheryhteistyö
dc.subject.otherosallisuus
dc.titleTarinoita koulunaloituksesta kehitysvammaisten lasten vanhempien kertomana
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011110711630
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodNarratiivinen tutkimus
dc.date.updated2011-11-07T13:11:55Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoekokulttuurinen teoria
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysokehitysvammaisuus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoosallisuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot