Show simple item record

dc.contributor.authorJavarus, Heidi
dc.contributor.authorMäkivirta, Hanna
dc.date.accessioned2011-10-24T17:06:26Z
dc.date.available2011-10-24T17:06:26Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1186168
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36858
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Javarus, H. & Mäkivirta, H. 2011. ”Unohtuiko jotain? Lapsi – ihminen...” Opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 82 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä kokeneen opettajan, Suoma Mäkivirran käyttöteoriaan hänen kirjoittamiensa, yhteiskunnallisesti kantaaottavien tekstien kautta. Pyrkimyksenä oli selvittää Mäkivirran kasvatusajattelun keskeisiä teemoja ja niiden välisiä suhteita. Tavoitteena oli myös muodostaa käsitys tutkittavan ihmis-,tiedon- ja oppimiskäsityksestä, sekä hänen käsityksistään kasvatuksesta ja opettajuudesta. Lopulta pyrittiin ymmärtämään miksi, kenelle ja mistä näkökulmasta Mäkivirta on tekstinsä kirjoittanut. Tutkimusaineiston muodosti Suoma Mäkivirran henkilökohtaisesti ylläpitämä arkisto, johon hän oli kerännyt vuosien varrella julkaistuja kirjoituksiaan, puheitaan ja muita artikkeleita. Niistä valittiin tutkittavaksi kasvatusajattelun kannalta keskeiset tekstit, joita analysioitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin. Fenomenologishermeneuttisen lähestymistavan kautta pyrittiin erityisesti ymmärtämään ja tulkitsemaan tutkittavan ajattelua mahdollisimman autenttisena. Sisällönanalyysin lisäksi toteutettiiin alkukysely ja loppuhaastattelu luotettavuuden lisäämiseksi. Tutkimus osoitti, että Suoma Mäkivirran käyttöteoria perustui vahvasti kristillisen elämänkatsomuksen varaan. Samalta pohjalta nousivat hänen ihmis-,tiedon- ja oppimiskäsityksensä, sekä siten käsitykset kasvatuksesta ja opettajuudesta. Mäkivirta näki kasvatuksen päämääränä henkilökohtaisen jumalasuhteen,yhteisöllisen vastuullisuuden ja itsekasvatuksen motivaation herättämisen. Koulutuksen pituuden ja tietomäärän laajuuden lisäksi hän korosti kasvatuksessa tarvittavan “kolmatta ulottuvuutta”, eli syvyyttä ja laatua. Hänen mukaansa kouluun ja yhteiskuntaan liittyvät ongelmat johtuvat lopulta ihmisten etääntymisestä Jumalasta. Ratkaisuksi hän ehdotti paluuta totuuteen, kauneuteen ja hyvyyteen. Tuo klassinen arvoperusta on Mäkivirran mukaan ainoa kestävä ja hyödyllinen perusta koko ihmiskunnan toiminnalle. Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että kokenutkin opettaja tulkitsee uusia kokemuksia aiempien käsitystensä ja uskomustensa kautta. Kehittääkseen itseään ja työtään, opettajien onkin oltava valmiita tutkimaan paitsi omaa ajatteluaan myös avauduttava keskustelulle. Opettajankoulutuksen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että opettajaksi opiskelevien historiallista ja yhteiskunnallista tietoisuutta on kohennettava,jotta ymmärrys lisääntyisi. Lisäksi julkista keskustelua kasvatuksen päämääristä on ylläpidettävä aktiivisesti. Kaikenkaikkiaan opettajuustutkimusta on syytä jatkaa edelleen käyttöteorian näkökulmasta, sillä käsite on osoittautunut merkitykselliseksi paitsi opettajan toiminnan myös tämän työssäkehittymisen kannalta.
dc.format.extent82 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherOpettajuus
dc.subject.otherkäyttöteoria
dc.subject.otheropettajan ajattelu
dc.subject.otheropettajan ääni
dc.title"Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
dc.title.alternativeOpettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011102411593
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2011-10-24T17:06:26Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokäyttöteoria
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright