University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan

Thumbnail
View/Open
617.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Javarus, Heidi |
Mäkivirta, Hanna
Date
2011
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
TIIVISTELMÄ Javarus, H. & Mäkivirta, H. 2011. ”Unohtuiko jotain? Lapsi – ihminen...” Opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 82 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä kokeneen opettajan, Suoma Mäkivirran käyttöteoriaan hänen kirjoittamiensa, yhteiskunnallisesti kantaaottavien tekstien kautta. Pyrkimyksenä oli selvittää Mäkivirran kasvatusajattelun keskeisiä teemoja ja niiden välisiä suhteita. Tavoitteena oli myös muodostaa käsitys tutkittavan ihmis-,tiedon- ja oppimiskäsityksestä, sekä hänen käsityksistään kasvatuksesta ja opettajuudesta. Lopulta pyrittiin ymmärtämään miksi, kenelle ja mistä näkökulmasta Mäkivirta on tekstinsä kirjoittanut. Tutkimusaineiston muodosti Suoma Mäkivirran henkilökohtaisesti ylläpitämä arkisto, johon hän oli kerännyt vuosien varrella julkaistuja kirjoituksiaan, puheitaan ja muita artikkeleita. Niistä valittiin tutkittavaksi kasvatusajattelun kannalta keskeiset tekstit, joita analysioitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin. Fenomenologishermeneuttisen lähestymistavan kautta pyrittiin erityisesti ymmärtämään ja tulkitsemaan tutkittavan ajattelua mahdollisimman autenttisena. Sisällönanalyysin lisäksi toteutettiiin alkukysely ja loppuhaastattelu luotettavuuden lisäämiseksi. Tutkimus osoitti, että Suoma Mäkivirran käyttöteoria perustui vahvasti kristillisen elämänkatsomuksen varaan. Samalta pohjalta nousivat hänen ihmis-,tiedon- ja oppimiskäsityksensä, sekä siten käsitykset kasvatuksesta ja opettajuudesta. Mäkivirta näki kasvatuksen päämääränä henkilökohtaisen jumalasuhteen,yhteisöllisen vastuullisuuden ja itsekasvatuksen motivaation herättämisen. Koulutuksen pituuden ja tietomäärän laajuuden lisäksi hän korosti kasvatuksessa tarvittavan “kolmatta ulottuvuutta”, eli syvyyttä ja laatua. Hänen mukaansa kouluun ja yhteiskuntaan liittyvät ongelmat johtuvat lopulta ihmisten etääntymisestä Jumalasta. Ratkaisuksi hän ehdotti paluuta totuuteen, kauneuteen ja hyvyyteen. Tuo klassinen arvoperusta on Mäkivirran mukaan ainoa kestävä ja hyödyllinen perusta koko ihmiskunnan toiminnalle. Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että kokenutkin opettaja tulkitsee uusia kokemuksia aiempien käsitystensä ja uskomustensa kautta. Kehittääkseen itseään ja työtään, opettajien onkin oltava valmiita tutkimaan paitsi omaa ajatteluaan myös avauduttava keskustelulle. Opettajankoulutuksen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että opettajaksi opiskelevien historiallista ja yhteiskunnallista tietoisuutta on kohennettava,jotta ymmärrys lisääntyisi. Lisäksi julkista keskustelua kasvatuksen päämääristä on ylläpidettävä aktiivisesti. Kaikenkaikkiaan opettajuustutkimusta on syytä jatkaa edelleen käyttöteorian näkökulmasta, sillä käsite on osoittautunut merkitykselliseksi paitsi opettajan toiminnan myös tämän työssäkehittymisen kannalta. ...
Alternative title
Opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
Keywords
Opettajuus käyttöteoria opettajan ajattelu opettajan ääni opettajuus opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011102411593

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajan pedagoginen ajattelu ongelmalähtöisen opetuksen kontekstissa 

    Turunen, Jussi; Karjalainen, Jaakko (2004)
  • Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta 

    Harjunen, Elina (2002)
    Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ...
  • Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä 

    Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ...
  • Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista 

    Ojala, Saija (2019)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ...
  • Kolme pyörähdystä opettajuuden ytimeen : opettajan mielen avautuminen, opettajan käyttöteorian merkitys, opettajan jaksamisen tarkastelu 

    Känsälä, Pirkko-Liisa; Aromaa, Aija (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre