Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVähämartti, Tarja
dc.date.accessioned2011-10-19T09:49:38Z
dc.date.available2011-10-19T09:49:38Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1185727
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36826
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 4-6 -vuotiaiden lasten vanhempien näkemyksiä medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä lasten hyvinvointiin. Tarkoitus oli selvittää, miten perheissä opetellaan medialukutaitoa ja millaisena näyttäytyy terveyttä edistävä mediavanhemmuus sekä millaista tukea vanhemmat odottavat neuvolasta. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluina toteutetun väljän teemahaastattelun (n=9) avulla. Kolmen ryhmän ryhmähaastattelut tehtiin elokuussa 2010. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella lasten tutustuminen nettielämään alkaa jo 4-vuotiaana. Vanhemmat olivat kiinnostuneita lapsen mediaympäristöstä. Vanhempien puheissa medialukutaitoa opeteltiin ja harjoiteltiin yhdessä. Vaikka lapset eivät osanneet lukea eivätkä kirjoittaa, he käyttivät tietokonetta rohkeasti. Vanhemmat ohjasivat lasta terveyttä tukeviin valintoihin sääntöjen, ohjelmien sisällön valikoinnin ja oman mallin avulla. Vanhempien puheista muodostui näkemys, että toiminnan kautta yhdessä opeteltiin kriittistä medialukutaitoa. Vanhempien näkemyksen mukaan lapsen omien voimavarojen kasvu edistää hyvinvointia nettielämän ensiaskeleissa. Voimavarat vahvistavat salutogeenisen terveyskäsityksen mukaisesti koherenssin tunnetta. Vanhempien kokemukset ja mielipiteet neuvolan tuesta olivat hyvin erilaisia. Luku- ja kirjoitustaidon puute ei estä lapsia toimimasta verkkoympäristössä, jonka vuoksi medialukutaidon opetus on tärkeää aloittaa jo neuvolaiässä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä lastenneuvolatyön tarkastusten sisältöjä. Tulevissa tutkimuksissa keskittyminen mediakasvatukseen terveyden edistämisen näkökulmasta valitsemalla kohderyhmäksi alle kouluikäiset lapset olisi suositeltavaa. Tietoa tarvitaan lisää, koska lapset aloittavat Internetin käytön jo 4-vuotiaana.
dc.format.extent67 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlapset
dc.subject.othermedialukutaito
dc.subject.othermediavanhemmuus
dc.subject.othersalutogeneesi
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.subject.otherterveyden edistäminen
dc.titleNettielämän ensiaskeleet : vanhempien näkemyksiä medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä neuvolaikäisen lapsen hyvinvointiin
dc.title.alternativeVanhempien näkemyksiä medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä neuvolaikäisen lapsen hyvinvointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011101911562
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosTerveystieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2011-10-19T09:49:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysoterveyden edistäminen
dc.subject.ysoInternet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot