Nettielämän ensiaskeleet : vanhempien näkemyksiä medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä neuvolaikäisen lapsen hyvinvointiin
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 4-6 -vuotiaiden lasten vanhempien näkemyksiä
medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä lasten hyvinvointiin. Tarkoitus oli
selvittää, miten perheissä opetellaan medialukutaitoa ja millaisena näyttäytyy terveyttä
edistävä mediavanhemmuus sekä millaista tukea vanhemmat odottavat neuvolasta.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluina
toteutetun väljän teemahaastattelun (n=9) avulla. Kolmen ryhmän ryhmähaastattelut tehtiin
elokuussa 2010. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella lasten tutustuminen nettielämään alkaa jo 4-vuotiaana. Vanhemmat
olivat kiinnostuneita lapsen mediaympäristöstä. Vanhempien puheissa medialukutaitoa
opeteltiin ja harjoiteltiin yhdessä. Vaikka lapset eivät osanneet lukea eivätkä kirjoittaa, he
käyttivät tietokonetta rohkeasti. Vanhemmat ohjasivat lasta terveyttä tukeviin valintoihin
sääntöjen, ohjelmien sisällön valikoinnin ja oman mallin avulla. Vanhempien puheista
muodostui näkemys, että toiminnan kautta yhdessä opeteltiin kriittistä medialukutaitoa.
Vanhempien näkemyksen mukaan lapsen omien voimavarojen kasvu edistää hyvinvointia
nettielämän ensiaskeleissa. Voimavarat vahvistavat salutogeenisen terveyskäsityksen
mukaisesti koherenssin tunnetta. Vanhempien kokemukset ja mielipiteet neuvolan tuesta
olivat hyvin erilaisia.
Luku- ja kirjoitustaidon puute ei estä lapsia toimimasta verkkoympäristössä, jonka vuoksi
medialukutaidon opetus on tärkeää aloittaa jo neuvolaiässä. Tutkimuksen tuloksia voidaan
hyödyntää kehitettäessä lastenneuvolatyön tarkastusten sisältöjä. Tulevissa tutkimuksissa
keskittyminen mediakasvatukseen terveyden edistämisen näkökulmasta valitsemalla
kohderyhmäksi alle kouluikäiset lapset olisi suositeltavaa. Tietoa tarvitaan lisää, koska
lapset aloittavat Internetin käytön jo 4-vuotiaana.
...
Muu nimeke
Vanhempien näkemyksiä medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä neuvolaikäisen lapsen hyvinvointiinAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien minäpystyvyyden muutos mentalisaatioperusteisen perheintervention aikana
Willgren, Satu (2023)Lasten ylipaino ja lihavuus yleistyvät huolestuttavasti kehittyneissä maissa ja niistä on tullut kansanterveydellinen ongelma myös meillä suomessa. Vanhemmat ovat avainasemassa lasten terveellisten elintapojen mahdollistajina. ... -
Vanhempien kokemuksia yhteisvanhemmuuden merkityksestä lapsen hyvinvoinnille
Ollikainen-Lautamäki, Veera (2022)Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vanhempien käsityksiä siitä, millainen yhteisvanhemmuus tukee tai heikentää lapsen hyvinvointia. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pariskunnat, joiden esikoislapsi oli haastatteluhetkellä ... -
Päivittäinsaarnausta vai huolenpitoa : nuorten ja vanhempien näkemyksiä perheiden terveyden edistämisen käytännöistä
Halmesmäki, Jonna; Hjelt, Riitta (2003) -
Vanhemman ja lapsen yhdessä liikkumisen yhteys lapsen motorisiin taitoihin : poikkileikkaustutkimus neljävuotiailla lapsilla
Becquart, Michelle (2024)Paremmat motoriset taidot ovat lapsilla yhteydessä esimerkiksi suurempaan fyysiseen aktiivisuuden määrään, parempaan fyysiseen kuntoon sekä parempiin kognitiivisiin toimintoihin, minkä vuoksi motoristen taitojen kehittäminen ... -
Vanhempien epätyypillisten työaikojen yhteys kouluikäisen lapsen psyykkiseen hyvinvointiin
Kari-Vanhatalo, Pauliina; Pukkila, Heidi (2013)Kari-Vanhatalo, P. & Pukkila, H. 2013. Vanhempien epätyypillisten työaikojen yhteys kouluikäisen lapsen psyykkiseen hyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 78 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.