dc.contributor.author | Vähämartti, Tarja | |
dc.date.accessioned | 2011-10-19T09:49:38Z | |
dc.date.available | 2011-10-19T09:49:38Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1185727 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36826 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 4-6 -vuotiaiden lasten vanhempien näkemyksiä
medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä lasten hyvinvointiin. Tarkoitus oli
selvittää, miten perheissä opetellaan medialukutaitoa ja millaisena näyttäytyy terveyttä
edistävä mediavanhemmuus sekä millaista tukea vanhemmat odottavat neuvolasta.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluina
toteutetun väljän teemahaastattelun (n=9) avulla. Kolmen ryhmän ryhmähaastattelut tehtiin
elokuussa 2010. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella lasten tutustuminen nettielämään alkaa jo 4-vuotiaana. Vanhemmat
olivat kiinnostuneita lapsen mediaympäristöstä. Vanhempien puheissa medialukutaitoa
opeteltiin ja harjoiteltiin yhdessä. Vaikka lapset eivät osanneet lukea eivätkä kirjoittaa, he
käyttivät tietokonetta rohkeasti. Vanhemmat ohjasivat lasta terveyttä tukeviin valintoihin
sääntöjen, ohjelmien sisällön valikoinnin ja oman mallin avulla. Vanhempien puheista
muodostui näkemys, että toiminnan kautta yhdessä opeteltiin kriittistä medialukutaitoa.
Vanhempien näkemyksen mukaan lapsen omien voimavarojen kasvu edistää hyvinvointia
nettielämän ensiaskeleissa. Voimavarat vahvistavat salutogeenisen terveyskäsityksen
mukaisesti koherenssin tunnetta. Vanhempien kokemukset ja mielipiteet neuvolan tuesta
olivat hyvin erilaisia.
Luku- ja kirjoitustaidon puute ei estä lapsia toimimasta verkkoympäristössä, jonka vuoksi
medialukutaidon opetus on tärkeää aloittaa jo neuvolaiässä. Tutkimuksen tuloksia voidaan
hyödyntää kehitettäessä lastenneuvolatyön tarkastusten sisältöjä. Tulevissa tutkimuksissa
keskittyminen mediakasvatukseen terveyden edistämisen näkökulmasta valitsemalla
kohderyhmäksi alle kouluikäiset lapset olisi suositeltavaa. Tietoa tarvitaan lisää, koska
lapset aloittavat Internetin käytön jo 4-vuotiaana. | |
dc.format.extent | 67 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | lapset | |
dc.subject.other | medialukutaito | |
dc.subject.other | mediavanhemmuus | |
dc.subject.other | salutogeneesi | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.subject.other | terveyden edistäminen | |
dc.title | Nettielämän ensiaskeleet : vanhempien näkemyksiä medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä neuvolaikäisen lapsen hyvinvointiin | |
dc.title.alternative | Vanhempien näkemyksiä medialukutaidon ja mediavanhemmuuden merkityksestä neuvolaikäisen lapsen hyvinvointiin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011101911562 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Terveystieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Terveyskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Health Education | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2011-10-19T09:49:39Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50411 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | medialukutaito | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | terveyden edistäminen | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |