Miten minun lapseni kohtelee vertaisiaan? Vanhempien käsityksiä oppilaiden toiminnasta koulukiusaamistilanteissa
Kauppi, T., & Pörhölä, M. (2008). Miten minun lapseni kohtelee vertaisiaan? Vanhempien käsityksiä oppilaiden toiminnasta koulukiusaamistilanteissa. Nuorisotutkimus, 26(4), 15-25.
Julkaistu sarjassa
NuorisotutkimusPäivämäärä
2008Toistaiseksi tiedetään varsin vähän siitä, millainen ymmärrys oppilaiden vanhemmilla on koulukiusaamisesta. Vanhemmat on huomioitu koulukiusaamista tarkastelevissa tutkimuksissa pääasiassa kartoitettaessa kenelle oppilaat kertovat kokemastaan kiusaamisesta. Ei kuitenkaan tiedetä, millainen käsitys vanhemmilla on oman lapsensa ja toisten oppilaiden toiminnasta kiusaamistilanteissa, ja millaisia osallisuuden muotoja vanhemmat tunnistavat koulukiusaamisprosesseissa. Sitäkään ei tiedetä, missä määrin vanhemmat tunnistavat oman lapsensa koulukiusaamisongelmia ja olettavatko he lapsensa kertovan heille, mikäli tätä kiusataan tai hän itse kiusaa toisia oppilaita.
Tässä artikkelissa etsitään vastauksia näihin kysymyksiin.
Julkaisija
NuorisotutkimusseuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0886
Alkuperäislähde
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/nuorisotutkimus-lehtiJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/18405412
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten käsityksiä viestinnästä koulukiusaamistilanteissa
Karhunen, Sanna (2004) -
Hyvä oppimisympäristö : oppilaiden, vanhempien ja opettajien hyvyyskäsitysten kohtaaminen peruskoulussa
Piispanen, Maarika (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2008) -
“Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
Laalo, Terhi; Ojala, Camilla (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsityksissä tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sitä seuranneen ... -
Taipuuko tammi - muuttuuko koulu? : vaasalaisten peruskoulun ala-asteen oppilaiden vanhempien käsityksiä koulusta ja sen kehittämisestä
Luukkanen, Maija; Laitinen, Pirjo (1995)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.