Metsäkukkia juurineen : menetelmiä harmonikansoiton aikuispedagogiikkaan
Musiikkipedagogiikka pohtii oppimista perinteisesti lasten ja nuorten kautta. Tutkielmassani kuitenkin lähestyn erilaisia oppimisen käsitteitä aikuisen harmonikansoiton harrastajan näkökulmasta ja pyrin löytämään heille sopivat harjoitusmetodit, jotka auttaisivat motivoitumaan, harjoittelemaan oikein ja hallitsemaan paremmin harmonikan soittotekniikkaa. Käsittelen myös harmonikan syntyvaiheita, sen musiikillisen kehityksen historiaa, rakennetta, soittoteknisiä mahdollisuuksia ja analysoin harmonikansoiton aiempia oppimateriaaleja ja tutkimuksia.
Tutkimukseni kohdistuu aikuisten harmonikansoittajien musiikillisten tavoitteiden mukanaan tuomiin haasteisiin ja niiden ratkaisemiseen. Aikuisten omien toiveiden kautta syntyneiden metodien pohjana ovat beguinen ja foxtrotin musiikkityylit, joiden avulla pyrin selvittämään, mitkä harmonikansoiton elementit ovat aikuiselle harmonikansoittajalle haastavia ja miten ne soittoteknisestä näkökulmasta on mahdollista toteuttaa. Tutkimusmetodina on toimintatutkimus, jonka tavoitteena on tarkastella ja kehittää harmonikansoiton aikuispedagogiikkaan liittyviä toimintatapoja.
Aikuiselle harmonikansoittajalle musiikilliset merkitykset liittyvät usein henkisen hyvin voinnin edistämiseen, mutta myös tyylinmukaisen soittotekniikan tavoitteluun. Soittotuntien tehokkuus löytyy vuorovaikutuksesta, jossa opettaja osaa kuunnella oppilaan toiveita, mutta myös ohjata oppilasta oikein tavoitteiden kautta syntyneiden ongelmien ratkaisemiseksi.
...
Muu nimeke
Menetelmiä harmonikansoiton aikuispedagogiikkaanAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikin erilaiset merkitykset suomen kielen oppimisessa toisena kielenä : opettajien näkökulma
Koski-Lammi, Milja (2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä opettajat kokevat musiikilla olevan suomen kielen oppimisessa toisena kielenä. Opettajien kokemat musiikin merkitykset näkyvät siinä, miten ja minkä asioiden opettamiseen ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen
Meriranta, Kirsi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ... -
Suunnitelmasta käytäntöön : miten lukion musiikinopetusta toteutetaan opetussuunnitelman pohjalta?
Toivonen, Jutta (2015)Suomessa koulutusta ovat tukemassa opetussuunnitelmat, jotka ovat laillisia ja valtakunnallisia ohjenuoria opettajalle. Lukiokoulutuksen opetussuunnitelmat ovat uusiutuneet 1900- luvulla vallitsevien kasvatusideologioiden, ... -
Palkeet puhkumaan : harmonikansoiton alkeisoppimateriaali lapsille
Sulonen, Marjo (2008) -
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.