Mitä toi tekee nuorisopsykiatriassa? : toimintaterapeutin työn sisältö ja erityisosaamisen alueet
Tämän Pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kuvaus siitä, millaista on nuorisopsykiatrinen toimintaterapia Suomessa. Tavoitteena oli myös kartoittaa nuorisopsykiatrian erikoisalalla työskentelevien toimintaterapeuttien työn sisältöä ja erityisosaamisen alueita. Aihepiiriin kuuluvia Pro gradu –tutkimuksia on Suomessa julkaistu aiemmin vain yksi. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti halu lisätä tutkimuksen keinoin nuorisopsykiatrisen toimintaterapian tunnettavuutta ja vakuuttavuutta osana moniammatillista psykiatrista hoitokulttuuria.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Ryhmähaastatteluihin osallistui 13 nuorisopsykiatrian erikoisalalla työskentelevää toimintaterapeuttia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueelta. Saatu aineisto käsiteltiin induktiivisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston analyysin tuloksena muodostettiin kolme nuorisopsykiatrista toimintaterapiaa määrittelevää yläluokkaa: (1) nuoren ohjautuminen toimintaterapeutin asiakkaaksi, (2) nuoruusikäisyyden merkitys toimintaterapiassa ja (3) nuorisopsykiatrisen toimintaterapiaprosessin erityispiirteet. Tutkimustulokseksi saatiin kuvaus josta on pohdintaosiossa nostettu esiin nuorisopsykiatristen toimintaterapeuttien työn sisältöön vaikuttavat tekijät ja toimintaterapeuttien erityisosaamisen alueet.
Tulosten perusteella toimintaterapeutin työn toteuttamista määrittelee asiakaskunta ikäryhmänä ja nuoruusikäisyyteen liittyvät tekijät. Lisäksi työn sisältöä ja toteutumista muokkaavat toimintaterapeutin henkilökohtainen työote ja työympäristössä vallitseva työnteon kulttuuri. Toimintaterapeuttien erityisosaamisen alueiksi nimetään muun muassa nuorten toimintakyvyn tutkiminen, toiminnallisten menetelmien terapeuttinen käyttäminen ja ryhmämuotoisen terapian tarjoaminen. Tietoisesti valittuihin toimintaterapian teorioihin tukeutuminen työssä vaikuttaa vähäiseltä. Taustateorioiden valintaan ja käyttämiseen liittyvät perustelut olisikin antoisa jatkotutkimusaihe suomalaisessa nuorisopsykiatrisessa toimintaterapiassa. Myös toimintakyvyn tutkimukseen tarkoitettujen standardoitujen tutkimusmenetelmien käyttöönottoa tukeva tutkimus palvelisi nuorisopsykiatriassa työskenteleviä toimintaterapeutteja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
Hallikainen, Maria (2021)Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä ... -
"Pelastettiin yksi lapsi siinä, ettei hän joutunu sitten vähän muihin instansseihin" : erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa
Kortesoja, Jenna (2017)Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä ja sen merkitystä on tutkittu kansainvälisesti ja varsinkin Suomessa hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisopettajan ja toimintaterapeutin ... -
Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
De Meulder, Annukka (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa opettajan ja toimintaterapeutin monialaista yhteistyötä perusopetuksen kontekstissa. Monialaista yhteistyötä koulukontekstissa on tutkittu vähän, vaikka se on kouluissa yhä ... -
Ammattilaisten ja vanhempien käsityksiä yhteistoimijuudesta varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminnassa
Heinijoki, Hennariikka (2020)Varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminta on verrattain uusi työskentelytapa, jossa toimintaterapiaa toteutetaan suoraan varhaiskasvatusympäristössä yhdessä varhaiskasvatuksen työntekijöiden, erityistyön ... -
Haastava leikki lasten toimintaterapiassa
Sario, Anja (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.