Show simple item record

dc.contributor.authorKallioinen, Saara
dc.date.accessioned2011-06-21T06:50:57Z
dc.date.available2011-06-21T06:50:57Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1163081
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27210
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajaopiskelijat antavat opettajankoulutuslaitoksen luennoille. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksella. Aineistona on kolme opettajankoulutuslaitoksen observoitua luentoa sekä 58 opettajaopiskelijoiden kirjoittamaa kirjoitelmaa. Tutkimusongelmat nousivat aineiston pohjalta ja muokkaantuivat tutkimusprosessin edetessä. Tutkimus oli aineistolähtöistä merkitysrakenteiden tulkintaa. Tutkimus paljasti, että opiskelijakulttuuriin kuuluu suhtautuminen luentoihin koululaisen ja asiakkaan asenteella. Opiskelijat pitävät luentoja hankalina tilanteina opiskella. He ovat tyytymättömiä luentoihin, eivät ota itse vastuuta oppimisestaan ja odottavat luennoijan tekevän luennoista helposti omaksuttavia. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että luennoilla on opiskelijoille suuri sosiaalinen merkitys, eivätkä ne niinkään ole heille oppimistilanteita. Se aiheuttaa ristiriidan niin opettajankoulutuslaitoksen tavoitteiden kuin luentoperinteen kanssa. Opiskelijoiden antamat merkitykset tulevat ymmärrettäviksi opettajaopiskelijoiden heimokulttuurin ja sen moraalijärjestyksen näkökulmasta. Moraalijärjestyksen mukaan opettajaopiskelijaheimo karsastaa akateemisuutta, ihannoi sosiaalisuutta ja käytännöllisyyttä, kaipaa viihdyttävyyttä ja vuorovaikutusta ja pyrkii erottautumaan luennoijasta.
dc.format.extent103 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherheimokulttuuri
dc.titleLuento opiskelijoiden silmin : tutkimus opettajaopiskelijoiden luentokäsityksistä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011062111038
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluennot
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright