Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSimo, Maija
dc.date.accessioned2011-06-20T13:03:17Z
dc.date.available2011-06-20T13:03:17Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1163060
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27208
dc.description.abstractTutkielmassani tarkastelen sanallistamisen käsitteen kautta sanallisten selitysten osuutta nykytaiteessa ja siihen kohdistuvaa kritiikkiä, jota ilmenee sekä taidemaailman sisä- että ulkopuolella. Sanallistamisen määrittelen puheeksi ja kirjoitukseksi taideteosten sisällöistä. Taidemaailman ulkopuolista kritiikkiä esittelen taiteen harrastajille tarkoitetun Aukea.net -internetfoorumin ja sen Kuvataide-keskustelupalstalta poimittujen kommenttien kautta. Esimerkkejä taidemaailman sisäisestä kritiikistä nostan esiin useammasta eri lähteestä. Käsittelen aineistoa harkinnanvaraisina näytteinä sanallistamiseen kohdistuvasta kritiikistä ja tarkastelen aineistosta poimittuja väitteitä myöhemmin väitteinä taideteoreettisessa kontekstissa. Teoreettisen peilauspinnan sanallistamiseen kohdistuvalle kritiikille tarjoaa Arthur C. Danton taideteoria, jonka käsittelyn tarkoituksena on osaltaan selvittää sanallistamisen painoarvon kiinnittymistä erityisesti nykytaiteeseen ja tätä kautta kritiikin asettamaa haastetta. Käytän teoriaa soveltaen ja esittelen Danton laajasta tuotannosta aiheen kannalta keskeisiksi katsomiani osa-alueita, joita ovat erityisesti teoria taiteen loppumisesta ja posthistoriallisesta taiteen tilanteesta sekä Danton taideteokselle muotoilema määritelmä. Teorian kautta nykytaidetta määrittäväksi piirteeksi hahmottuu tilanne, jossa taiteen taiteena oleminen ei ole sidottu joihinkin havaittaviin ominaisuuksiin vaan taiteen määritteleminen tapahtuu abstraktimmalla tasolla ja ei-havaittaviin ominaisuuksiin nojaten. Keskeisin näistä on sisällöllisyys, joka on Danton teoriassa taideteosta määrittävä mutta olennaisesti tulkinnallisista prosesseista riippuvainen ei-havaittava ominaisuus. Sanallistamisen keinoin ei-havaittavat ominaisuudet on kuitenkin mahdollista tehdä näkyviksi. Kuvailemastani taiteen tilanteesta käytän abstraktin tilanteen käsitettä, jonka olen muotoillut Danton teorian pohjalta ja jolla tahdon painottaa abstraktien, ei-havaittavien ominaisuuksien ja prosessien painoa erityisesti nykytaiteessa. Tämä on myös seikka, johon katson sanallistamiseen kohdistuvan kritiikin syvemmällä tasolla tarkentuvan. Sanallistamisen kiinnittyessä olennaisella tavalla taiteen tilanteeseen kritiikki on kuitenkin voimaton sanallistamisen merkityksen suhteen. Se pystyy kuitenkin osoittamaan ongelmia sanallistamisessa käytänteenä myös abstraktin tilanteen valossa tulkittuna.
dc.format.extent89 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherDanto, Arthur
dc.subject.othersanallistaminen
dc.titleSanallistamisen osuus nykytaiteessa ja siihen kohdistuva kritiikki Arthur C. Danton taideteorian valossa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011062011035
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysonykytaide
dc.subject.ysokritiikki
dc.subject.ysoabstraktisuus
dc.subject.ysotaideteoriat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot