Show simple item record

dc.contributor.authorKasanen, Emilia
dc.contributor.authorKunnari, Emma
dc.date.accessioned2011-06-20T11:58:55Z
dc.date.available2011-06-20T11:58:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1186200
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27207
dc.description.abstractKasanen E. & Kunnari E. 2011. ”Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana” –Tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä. Itä–Suomen yliopisto & Jyväskylän yliopisto. Pro gradu-tutkielma, s. 85. Tutkimuksessa on perehdytty kuudesluokkalaisten oppilaiden moraalikehityksen vaiheisiin, ja heidän kykyynsä ymmärtämään omaa moraalikehitysvaihettaan ylempiä ja alempia vaiheita edustavia moraalisia argumentteja. Tutkimme myös, kuinka lähikehityksen vyöhykkeen merkitys näkyy oppilaan moraalikehityksessä. Tutkimus on kvalitatiivinen, ja sen metodologisena viitekehyksenä toimii pääasiassa hermeneuttinen näkökulma. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla, jossa esitimme tutkittaville moraalisia dilemmoja. Haastattelimme kolmea kuudesluokkalaista tyttöä ja kolme poikaa. Suoritimme haastattelut kahdessa osassa, peräkkäisinä päivinä. Ensimmäisessä haastatteluvaiheessa pyrimme selvittämään tutkittavien moraalikehitysvaiheen, ja seuraavassa haastattelussa kartoitimme, kuinka hyvin he kykenevät ymmärtämään omaa moraalikehitysvaihettaan ylempiä ja alempia moraalisia argumentteja. Toisessa vaiheessa esitimme haastateltaville apukysymyksiä, jolloin lähikehityksen vyöhykkeen merkitys nousi esille. Käytimme tutkimuksessa Kohlbergin moraalikehityksen teoriaa, jonka avulla määrittelimme koehenkilöiden vastaukset eri moraalikehityksen vaiheille. Tutkimuksen yksi tärkeimmistä tuloksista oli, että koehenkilöt kykenivät ilman avustamista ymmärtämään ainoastaan omaa moraalikehitystasoaan vastaavia ja sitä alempia tasoja edustavia argumentteja. Aikuisen tuella osa tutkittavista ymmärsi myös yhtä tasoa ylempiä argumentteja. Tutkimuksessa oli myös huomattavissa, että alempia moraalikehityksen vaiheita edustavien oppilaiden oli vaikeampi hyödyntää annettua tukea ja apukysymyksiä. Oppilaan sukupuolella emme nähneet olevan vaikutusta moraalikehitykseen, tai omaa moraalikehityksen vaihetta ylempien ja alempien moraalisten argumenttien ymmärtämiseen.
dc.format.extent91 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermoraali
dc.subject.othermoraalikehitys
dc.subject.otherlähikehityksenvyöhyke
dc.title"Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
dc.title.alternativeTutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011062011033
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoItä–Suomen yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomoraali
dc.subject.ysomoraalikehitys
dc.subject.ysolapset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record