Liikuntarajoitteinen oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä
Tarkastelin tutkielmassani liikuntarajoitteisen oppilaan liikunnanopetuksen toteutusta yleisopetuksen ryhmässä. Keskityin ensisijaisesti selvittämään, missä määrin liikuntarajoitteinen oppilas osallistui yhteiseen toimintaan ja miten opettaja eriytti toimintaa. Liikuntarajoitteisella oppilaalla tarkoitan sekä liikunta- että aistivammaisia oppilaita Tutkimusaineistona käytin neljän yleisopetuksen liikuntaryhmän liikuntatuntien havainnoinneista kirjoittamiani kenttämuistiinpanoja sekä näiden liikuntaryhmien opettajien ja yhden liikuntarajoitteisen oppilaan huoltajan haastatteluja. Jokaisessa liikuntaryhmässä
oli mukana yksi liikuntarajoitteinen oppilas. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineiston käsittelyssä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Liikuntarajoitteisten oppilaiden liikunnanopetus yleisopetuksen ryhmässä onnistui hyvin. Opettajat eriyttivät toimintaa liikuntatunneilla ja liikuntarajoitteiset oppilaat olivat pääsääntöisesti mukana yhteisessä toiminnassa. Opettajat olivat suhteellisen tyytyväisiä opetusjärjestelyihin ja kokivat integraatiopäätöksen olleen oikea ratkaisu. Myös liikuntarajoitteiset oppilaat itse näyttivät viihtyvän liikuntatunneilla hyvin. Tulokset osoittivat,että liikuntarajoitteisen oppilaan liikunnanopetus yleisopetuksen ryhmässä ei vaatinut opettajalta aikaisempaa kokemusta tai alan opintoja. Liikuntarajoitteisen oppilaan mukaan saamiseksi yhteiseen toimintaan riitti melko vähäinen eriyttäminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä : oppilaiden ja opettajien kokemuksia
Vuori, Kaisa (2014)Vuori, Kaisa (2014). Erityistä tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä: oppilaiden ja opettajien kokemuksia. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 60 ... -
Eriyttäminen inklusiivisessa liikunnanopetuksessa
Penninkangas, Tomi (2010)TIIVISTELMÄ Tutkin Pro gradu -työssäni liikunnanopettajien käyttämiä eriyttämisen keinoja inklusiivisessa liikunnanopetuksessa. Selvitin, miten liikunnanopettajat eriyttävät opetustaan, kun yleisopetuksen luokalla on yksi ... -
Kuulovammaisena yleisopetuksen liikunnassa
Ruonakangas, Laura (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella koululiikuntaa kuulovammaisen oppilaan näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää olemassa olevien tutkimusten perusteella, miten kuulovammaiset oppilaat kokevat koululiikunnan ... -
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.