The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat englanninopettajien työtyytyväisyyteen ja -tyytymättömyyteen ja miten englanninopettajien mukaan työtyytyväisyyttä voitaisiin kehittää.
Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää alakoulun, yläkoulun sekä lukion
englanninopettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina puolistrukturoituina
teemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opettajien työkokemusten määrät vaihtelivat suuresti, mikä teki aineistosta
moninaisen.
Tulokset osoittivat, että englanninopettajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä työhönsä. Yleisesti ottaen työtyytyväisyys koostui työn sosiaalisuudesta, vuorovaikutuksesta kollegoiden kanssa, mahdollisuudesta työskennellä englannin kielen parissa ja saada näkyviä työtuloksia aikaan. Työtyytymättömyyteen johtivat puolestaan fyysiset työskentelyolosuhteet, liian raskas työmäärä sekä ongelmat oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa.
Kokeneet opettajat olivat erityisesti tyytymättömiä raskaaseen työmäärään sekä
koulussa että sen ulkopuolella. Toinen merkittävä työtyytymättömyyteen johtava tekijä oli oppilaiden käytöksen huonontuminen. Alle viisi vuotta opettaneet opettajat olivat tyytymättömimpiä siihen, miten heikosti opetusharjoittelu valmisti heitä työelämään.
Kehitysehdotuksiksi opettajat mainitsivat kattavamman oppilaiden hyvinvoinnin
tukemisen, paremmat fyysiset työskentelyolosuhteet sekä lisää tukea kollegoilta
vastavalmistuneille opettajille. Lisäksi opettajat toivoivat enemmän yhtenäisyyttä
koulun sääntöihin, jotta työrauhaongelmilta ja muilta ylimääräisiltä ongelmilta
vältyttäisiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
Hänninen, Maiju (2021)Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin ... -
Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school
Virtanen, Tuomo; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K. (Elsevier, 2019)Classroom observations and teacher self-reports were used to examine the relationships between patterns of teacherestudent interactions and the wellbeing of Norwegian lower secondary school teachers. Latent profile ... -
English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland
Kaski, Hannele (2009)Opettajien työtyytyväisyyttä on yleisesti ottaen tutkittu jonkin verran, mutta tiettyjen kouluaineiden opettajien työtyytyväisyyteen ei ole kiinnitetty huomiota juuri lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ... -
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.