Show simple item record

dc.contributor.authorHautala, Ville
dc.contributor.authorHeinonen, Jouni
dc.date.accessioned2011-06-13T10:18:06Z
dc.date.available2011-06-13T10:18:06Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1186182
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27152
dc.description.abstractHautala, V. & Heinonen, J. 2011. Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma 76s. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää tapoja kuinka liikuntaa opettavat luokanopettajat eriyttävät liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden opetusta. Se, miten opettajat määrittelevät lahjakkuuden ja kuinka he tunnistavat lahjakkaan oppilaan, oli selvitettävä ennen itse eri tapojen tutkimista. Tarkoituksenamme oli myös selvittää miten opettajat ymmärtävät eriyttämisen käsitteen ja kuinka he yhdistävät sen liikunnan opetukseen ja se, ovatko he saaneet luokanopettajakoulutukselta tähän valmiuksia. Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. Kerättyä tutkimusaineistoa on tulkittu kirjallisen lähdemateriaalin avulla. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat tunnistavansa liikunnallisesti lahjakkaan poikaoppilaan motoristen perustaitojen yleisen osaamisen perusteella. Opettajat ymmärsivät eriyttämisen opetuksen yksilöintinä ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimisena. Lahjakkaiden eriyttämiseen koettiin olevan vain vähän eri keinoja tai menetelmiä. Pääsääntöisesti lahjakkaiden opetuksen eriyttäminen on vain lisähaasteiden tarjoamista ja motivaation ylläpitämistä, ei niinkään taitojen yksilöllistä kehittämistä. Luokanopettajakoulutuksen ei koettu tarjonneen valmiuksia lahjakkaiden eriyttämiseen.
dc.format.extent76 s.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikunnan opetus
dc.subject.otherlahjakkuus
dc.subject.othereriyttäminen
dc.subject.otherdifferentiaatio
dc.subject.otheropetuksen yksilöinti
dc.titleLiikuntaa opettavien miesluokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä 5.-ja 6.-luokkalaisten liikuntatunneilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011061310990
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysopojat (ikäryhmät)
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysolahjakkuus
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysopojat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright