Show simple item record

dc.contributor.authorNurmela, Kiira
dc.date.accessioned2011-05-19T07:58:28Z
dc.date.available2011-05-19T07:58:28Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1159050
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27037
dc.description.abstractNurmela, K. 2011. Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö. Kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005–2010. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma, s. 64 Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa selvitettiin median osuutta kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuva siitä miten kodin ja koulun yhteistyötä on huomioitu mediassa viimeisen viiden vuoden aikana. Median vallan lisääntyminen on tuonut mukanaan mahdollisuuksia ja huolia. Parhaimmillaan media on luotettava tiedonvälittäjä ja yhteiskunnan kehittäjä mutta pahimmillaan ylilyöntejä tekevä rahan ja vallan tavoittelija. Median ollessa arkipäivää jokaiselle yhteiskuntamme jäsenelle, on tärkeää huomioida sen hyödyt ja haitat myös kodin ja koulun yhteistyön osalta. Tutkimusaineistona toimivat Helsingin Sanomien uutiset ja mielipidekirjoitukset. Aineisto kerättiin HS:n verkkoarkistosta tammikuussa 2011. Uutisia kertyi 25 ja mielipidekirjoituksia 26. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin osittain kvantitatiivisesti Excel-taulukoinnin avulla, mutta pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemoittelua. Uutiset ja mielipidekirjoitukset analysoitiin erikseen niiden tekstityypin erojen vuoksi. Osa teksteistä koski suoraan kodin ja koulun yhteistyötä ja osassa yhteistyö esiintyi muun ”pääasian” yhteydessä. Tutkimustulokset osoittivat, että kodin ja koulun yhteistyö on ollut mediassa esillä jonkin verran. Pääasiallisesti äänessä ovat olleet ammattilaiset eli opettajat, rehtorit ja opettajien ammattiliitto sekä viralliset, kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvät tahot kuten esimerkiksi opetushallitus, kunnan virkamiehet ja kasvatustieteen professorit. Vanhempien ääni aineistossa oli hyvin vähäinen. Media välityksellä sai kuvan, jonka mukaan kodin ja koulun yhteistyö on erityisesti oppilasta ajatellen merkityksellistä ja tarpeellista mutta silti puutteellista. Puutteiden nähtiin johtuvan monitasoisesti sekä vanhemmista että opettajista mutta myös koulusta ja yhteiskunnasta. Puutteiden osalta kuitenkin tuotiin esille kehitys- ja parannuskeinoja. Uutisointi oli pääasiallisesti informaatiota sekä epäkohdista että hyvistä puolista. Uutisilla pyrittiin tuomaan ihmisten tietoisuuteen asioita, joiden perusteella pystyy muodostamaan omia mielipiteitä.
dc.format.extent64 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherHelsingin Sanomat
dc.titleValokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011051910876
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysovaikutukset
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysomielipiteet
dc.subject.ysomielipidekirjoitukset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record