Lasten ryhmäperustainen, verbaalis-kognitiivinen motoriikkaharjoittelu : interventiotutkimus
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opettajat pystyvät seulomaan yleisopetuksen alaluokilta lapsia, joilla on lieviä motorisen oppimisen vaikeuksia. Lisäksi tutkittiin 10 viikkoa kestäneen motoriikkaa kuntouttavan kognitiivisen harjoitusohjelman vaikutuksia. Kolmantena teemana oli motivaation ja mielialan kehittyminen kerhokerran aikana.
Harjoitusohjelma toteutettiin koulun iltapäiväkerhona eräässä keskisuomalaisessa koulussa lukuvuonna 2009–2010. Osallistujat seulottiin neljältä alaluokalta (1–2lk) opettajien täyttämällä koordinaatiokyselyllä (Developmental Coordination Disorder -Questionnare, DCDQ ). Harjoittelun vaikutuksia selvitettiin alku-, loppu- ja pysyvyysmittauksilla, joka tehtiin Movement-ABC -testistöllä. Harjoitusohjelmaan osallistui kuusi lasta.
Harjoitusohjelma koostui motoristen perustaitojen systemaattisesta harjoittelusta. Lapset ohjattiin löytämään oikeat liikeradat jakamalla liikkeet osataitoihin. Osataitojen kautta harjoiteltiin vähitellen isompia taitoja. Näin syntyi jokaiselle liikkeelle kognitiot, jotka auttoivat liikkeen siirtymisessä lihasmuistiin. Kognitiosta piirrettiin aina myös kuva, joka auttoi oikean liikeradan muistamisessa.
Tulokset analysoitiin SPSS -ohjelmalla jolla selvitettiin tapahtunut kehitys ja keskiarvot. Motorisissa taidoissa tapahtunut keskiarvoinen kehitys analysoitiin Wilcoxonin merkkitestillä.
Opettajien täyttämän kyselyn perusteella kerhoon valikoituneilla lapsilla oli riski motorisen oppimisen vaikeuksiin. Movement-ABC-2 -mittauksen perusteella taas neljällä lapsella kuudesta näytti olevan riski motorisen oppimisen vaikeuksiin. Harjoitusohjelman kuluessa lasten motoriset perustaidot kehittyivät yhtä lasta lukuun ottamatta. Harjoittelun vaikutus oli tilastollisesti merkitsevä (W=20 000, p=.31). Myös kerholaisten keskiarvoinen motivaatio nousi kerhon aikana.
Tutkimuksen tulokset tukevat verbaalis-kognitiivisen motoriikkaharjoittelun tehokkuutta. Opettajilla on tutkimuksen mukaan taitoa tunnistaa oppilaiden motorisen oppimisen vaikeuksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että tutkimuksessa käytetyn harjoitusohjelman tapaan voidaan suunnitella koulumaailmaan yhä kuntouttavampia liikuntatuokioita.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Relationship between mothers’ enjoyment and sedentary behavior and physical activity of mother-child dyads using a movement-to-music video program : a secondary analysis of a randomized controlled trial
Tuominen, Pipsa P. A.; Raitanen, Jani; Husu, Pauliina; Luoto, Riitta M.; Kujala, Urho M. (Biomed Central, 2020)Background: Parental support and participation in physical activity (PA) with children and parents’ acting as a role model for less sedentary behaviors (SB) are critical factors for children’s healthier lifestyle. The ... -
Enhanced inhibitory control during re-engagement processing in badminton athletes : An event-related potential study
Chen, Jiacheng; Li, Yanan; Zhang, Guanghui; Jin, Xinhong; Lu, Yingzhi; Zhou, Chenglin (Elsevier, 2019)Purpose: The purpose of present study was to investigate the impact of sport experience on response inhibition and response re-engagement in expert badminton athletes during the stop-signal task and change-signal task.Methods: ... -
Motor control of fast voluntary elbow movements : exercise-induced muscle damage and soreness and learning interventions
Bottas, Reijo (University of Jyväskylä, 2011) -
Motor action execution in reaction-time movements : Magnetoencephalographic study
Tarkka, Ina; Hautasaari, Pekka (Wolters Kluwer Health, Inc, 2019)OBJECTIVE: Reaction-time movements are internally planned in the brain. Presumably, proactive control in reaction-time movements appears as an inhibitory phase preceding movement execution. We identified the brain activity ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.