University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lasten ryhmäperustainen, verbaalis-kognitiivinen motoriikkaharjoittelu : interventiotutkimus

Thumbnail
View/Open
769.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Suvikas, Jenni
Date
2010
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opettajat pystyvät seulomaan yleisopetuksen alaluokilta lapsia, joilla on lieviä motorisen oppimisen vaikeuksia. Lisäksi tutkittiin 10 viikkoa kestäneen motoriikkaa kuntouttavan kognitiivisen harjoitusohjelman vaikutuksia. Kolmantena teemana oli motivaation ja mielialan kehittyminen kerhokerran aikana. Harjoitusohjelma toteutettiin koulun iltapäiväkerhona eräässä keskisuomalaisessa koulussa lukuvuonna 2009–2010. Osallistujat seulottiin neljältä alaluokalta (1–2lk) opettajien täyttämällä koordinaatiokyselyllä (Developmental Coordination Disorder -Questionnare, DCDQ ). Harjoittelun vaikutuksia selvitettiin alku-, loppu- ja pysyvyysmittauksilla, joka tehtiin Movement-ABC -testistöllä. Harjoitusohjelmaan osallistui kuusi lasta. Harjoitusohjelma koostui motoristen perustaitojen systemaattisesta harjoittelusta. Lapset ohjattiin löytämään oikeat liikeradat jakamalla liikkeet osataitoihin. Osataitojen kautta harjoiteltiin vähitellen isompia taitoja. Näin syntyi jokaiselle liikkeelle kognitiot, jotka auttoivat liikkeen siirtymisessä lihasmuistiin. Kognitiosta piirrettiin aina myös kuva, joka auttoi oikean liikeradan muistamisessa. Tulokset analysoitiin SPSS -ohjelmalla jolla selvitettiin tapahtunut kehitys ja keskiarvot. Motorisissa taidoissa tapahtunut keskiarvoinen kehitys analysoitiin Wilcoxonin merkkitestillä. Opettajien täyttämän kyselyn perusteella kerhoon valikoituneilla lapsilla oli riski motorisen oppimisen vaikeuksiin. Movement-ABC-2 -mittauksen perusteella taas neljällä lapsella kuudesta näytti olevan riski motorisen oppimisen vaikeuksiin. Harjoitusohjelman kuluessa lasten motoriset perustaidot kehittyivät yhtä lasta lukuun ottamatta. Harjoittelun vaikutus oli tilastollisesti merkitsevä (W=20 000, p=.31). Myös kerholaisten keskiarvoinen motivaatio nousi kerhon aikana. Tutkimuksen tulokset tukevat verbaalis-kognitiivisen motoriikkaharjoittelun tehokkuutta. Opettajilla on tutkimuksen mukaan taitoa tunnistaa oppilaiden motorisen oppimisen vaikeuksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että tutkimuksessa käytetyn harjoitusohjelman tapaan voidaan suunnitella koulumaailmaan yhä kuntouttavampia liikuntatuokioita. ...
Keywords
interventiotutkimus Movement-ABC-2 -testi koordinaatiokysely motoriikka ongelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011051310804

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Movement ABC -testin laadullisen arvioinnin soveltuvuus 3-vuotiaiden lasten motoristen taitojen tutkimukseen 

    Rihto, Leena (1999)
  • Motor action execution in reaction-time movements : Magnetoencephalographic study 

    Tarkka, Ina; Hautasaari, Pekka (Wolters Kluwer Health, Inc, 2019)
    OBJECTIVE: Reaction-time movements are internally planned in the brain. Presumably, proactive control in reaction-time movements appears as an inhibitory phase preceding movement execution. We identified the brain activity ...
  • Motor control of fast voluntary elbow movements : exercise-induced muscle damage and soreness and learning interventions 

    Bottas, Reijo (University of Jyväskylä, 2011)
  • Relationship between mothers’ enjoyment and sedentary behavior and physical activity of mother-child dyads using a movement-to-music video program : a secondary analysis of a randomized controlled trial 

    Tuominen, Pipsa P. A.; Raitanen, Jani; Husu, Pauliina; Luoto, Riitta M.; Kujala, Urho M. (Biomed Central, 2020)
    Background: Parental support and participation in physical activity (PA) with children and parents’ acting as a role model for less sedentary behaviors (SB) are critical factors for children’s healthier lifestyle. The ...
  • Enhanced inhibitory control during re-engagement processing in badminton athletes : An event-related potential study 

    Chen, Jiacheng; Li, Yanan; Zhang, Guanghui; Jin, Xinhong; Lu, Yingzhi; Zhou, Chenglin (Elsevier, 2019)
    Purpose: The purpose of present study was to investigate the impact of sport experience on response inhibition and response re-engagement in expert badminton athletes during the stop-signal task and change-signal task.Methods: ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre