Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJuurikka, Suvi
dc.date.accessioned2011-05-10T11:18:32Z
dc.date.available2011-05-10T11:18:32Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1158533
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26930
dc.description.abstractJulkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja rooli ovat muuttuneet viimeisten 20 vuoden aikana huomattavasti. Laman jälkeen 90-luvulla valtion ja kuntien menoja leikattuiin, ja leikkaukset kohdistuivat usein sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin. 2010-luvulla useat kunnat ovat siirtyneet sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä tilaaja-tuottajamallin käyttöön ja sosiaaliturva ja sosiaalipolitiikka ovat suurimpien muutosten edessä vuosikymmeniin. Sosiaaliala koskettaa jollain tapaa jokaisen ihmisen elämää, sillä jokainen tarvitsee ainakin jossain elämäntilanteessa sosiaalialan palveluja. Sosiaaliala koetaan hyödyllisenä ja tarpeellisena, joskin vahvat mielikuvat huonoista palkoista, byrokratiasta ja työntekijäpulasta varjostavat yhä alaa. Siksi onkin suuri merkitys, millaisen kuvan media sosiaalialasta antaa. Ala näyttäytyy lähinnä negatiivisten asioiden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä tekijöistä toimialan maine koostuu tietyn stakeholder-ryhmän keskuudessa kartoittamalla heidän mielikuviaan kohteesta. Tutkimuskohteena oli sosiaaliala ja stakeholde-ryhmäksi valittiin toimittajat ja uutispäälliköt. Mielikuvien muodostuminen nähtiin tutkimuksessa psykologisena ja fysiologisena prosessina. Huomiota kiinnitettiin myös maineen, imagon ja identiteetin käsitteiden eroihin ja yhtäläisyyksiin sekä julkisen sektorin erityispiirteisiin. Tutkimuksenviitekehyksenä toimivat jo aiemmissa tutkimuksissa esiin nousseet maineen ulottuvuudet ja niitä tukevat teoriat. Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin laadullinen tapaustutkimus, sillä tutkimuksen tavoitteena ei ollut tulosten tilastollinen yleistäminen vaan ilmiön syvällisempi ymmärtäminen ja kuvailu. Aineiston analyysissä käytettiin menetelminä yhdistämistä, pelkistämistä sekä teemoittelua tunnettuihin maineen ulottuvuuksiin nojautuen. Kun analysoidut vastaukset luokiteltiin jo tunnettuja seitsemää julkisen sektorin ja sosiaalialan maineen ulottuvuutta vastaaviin teemoihin, nousivat maineeseen vaikuttavat tekijät hyvin esiin. Ennakko-odotusten mukaisesti uutispäälliköiden ja toimittajien mielissä sosiaaliala ei ole kovin korkealle arvostettu eikä vetovoimainen. Tämä on selkeästi ristiriidassa sen kanssa, että toimittajat ja uutispäälliköt kuitenkin arvostavat sosiaalialan tarjoamia palveluja sekä pitävät alaa vastuullisena, luotettavana ja ammattimaisena, mikä näkyi tämän tutkimuksen tuloksissa selkeästi.
dc.format.extent121 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermielikuva
dc.subject.othermaine
dc.subject.othermaineen ulottuvuudet
dc.subject.othertoimialan maine
dc.subject.othersosiaaliala
dc.subject.othermedia
dc.titleToimialaan liitetyt mielikuvat ja maineen rakentuminen : tarkastelun kohteena uutispäälliköiden ja toimittajien mielikuvat sosiaalialasta
dc.title.alternativeTarkastelun kohteena uutispäälliköiden ja toimittajien mielikuvat sosiaalialasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011051010769
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysososiaaliala
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysomaine
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysouutispäälliköt
dc.subject.ysotoimittajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot