dc.contributor.author | Utriainen, Jukka | |
dc.date.accessioned | 2011-04-29T06:26:11Z | |
dc.date.available | 2011-04-29T06:26:11Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1157571 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26836 | |
dc.description.abstract | Utriainen, J. Valintakokeen ja lukion opintomenestyksen merkitys yliopisto-opintojen menestyksen ennustajina. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma (63 s.)
Tutkimus oli osa Koulutuksen tutkimuslaitoksen Opiskelijavalintojen ja opiskeluprosessien kehittämishanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valintakokeiden ja aikaisemman opintomenestyksen yhteyttä tulevaan opintomenestykseen yliopistossa.
Tutkittavat olivat Jyväskylän yliopistossa vuonna 2006 (N=120) opintonsa aloittaneita humanistisen, sekä liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnan opiskelijoita. Tutkimusaineistona olivat opiskelijoiden valintakokeiden esseevastaukset, tiedot lukioaikaisesta opintomenestyksestä, sekä tiedot yliopistossa suoritettujen kurssien arvosanojen keskiarvosta ja kertyneiden opintopisteiden määrästä. Valintakoevastaukset analysoitiin käyttäen SOLO-taksonomiaa; lisäksi käytössä olivat ainelaitosten valintakokeille tekemät pisteytykset.
Tulosten perusteella valintakoe SOLO-taksonomialla arvioituna ei ollut yhteydessä tulevaan opintomenestykseen yliopistossa. Ainelaitosten pisteytykset olivat yhteydessä yliopiston opintomenestykseen niin, että korkeampia valintakoepisteitä saaneet saivat yliopistossa parempia arvosanoja ja edistyivät opinnoissaan nopeammin. Tosin yhteydet eivät olleet voimakkaita.
Vastaavasti ylioppilaskirjoitusten arvosanat olivat yhteydessä ainoastaan arvosanojen keskiarvolla mitattuun opintomenestykseen yliopistossa. Lukion päästötodistuksen keskiarvo oli puolestaan yhteydessä erityisesti yliopiston arvosanoihin (selitysaste 32 %) ja heikommin yliopisto-opintojen edistymiseen. Tulosten perusteella lukion päästötodistuksen laajempaa hyödyntämistä valintakriteerinä tulisi harkita. Lisäksi valintakokeiden kehittämistyötä kannattaa jatkaa, sillä arvioimalla valintakokeilla opiskelijoiden tieteellisen ajattelun valmiuksia saadaan erilaista arviointitietoa lukion opintomenestykseen verrattuna. | |
dc.format.extent | 63 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | Valintakokeen ja lukion opintomenestyksen merkitys yliopisto-opintojen menestyksen ennustajina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011042910701 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opiskelijavalinnat | |
dc.subject.yso | pääsykokeet | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |