Ammatillinen identiteetti korkeakouluopiskelijoilla : tarkastelussa sosiaali-, hoito- ja terveysalat
Tutkimuksessa selvitettiin kyselylomakeaineistolla suomalaisten ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden ammatillista identiteettiä sosiaali-, hoito- ja terveysalalla. Tavoitteena oli selvittää ammatillisen identiteetin rakenteen piirteitä. Samalla tutkittiin aikaisempien kokemusten ja tulevaisuuden suunnitelmien vaikutusta ammatillisen identiteetin projektissa tutkimusajankohtana. Tutkimus on osa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella -hanketta.
Korkeakoulutus on nykyisin kouluttautumista omalle uralle ja osaamiseen tietyn ammatin sijaan. Suomessa korkeakoulutusta järjestetään kahdella eri sektorilla, ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa, joilla on omat koulutustavoitteensa.
Tutkimusaineisto kerättiin internetkyselylomakkeella alkuvuodesta 2010. Ammatillista identiteettiä selvitettiin väittämäpatteristolla. Tutkimuksen perusjoukkona olivat Jyväskylän, Tampereen ja Oulun korkeakoulujen arviolta 1546 opiskelijaa sosiaali-, hoito- ja terveysaloilta. Lopullisessa aineistossa vastaajia oli 475 (31 %), joista ammattikorkeakouluopiskelijoita 138 (39 %) ja yliopisto-opiskelijoita 337 (28 %). Aloista muodostettiin viisi ryhmää: Sosiaaliala/AMK, Hoitoala/AMK, Sosiaaliala/YO, Hoitoala/YO, Terveysala/YO.
Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin tilastollisen analyysiohjelman avulla. Analyyseissa käytettiin frekvenssejä, keskiarvoja, prosenttijakaumia, ristiintaulukointeja, t-testiä, faktorianalyysia ja varianssianalyysia. Faktorianalyysilla muodostettiin opiskelijoiden ammatillista identiteettiä kuvaamaan viisi piirrettä. Ammatillinen identiteetti rakentui suuruusjärjestyksessä alan seuraamisesta, kokemuksellisesta identiteetistä, alaan sitoutuneesta identiteetistä, opintojen jatkamisesta sekä tietoisesta identiteetistä. Tutkimustulokset kertovat korkeakouluopiskelijoiden vahvasta ammatillisesta identiteetistä. Rakentumisessa ei ollut juuri eroa ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden eikä viiden koulutusalan opiskelijoiden välillä. Ainoastaan kokemuksellinen identiteetti oli vahvempi yliopisto-opiskelijoilla, erityisesti hoitoalalla. Jonkinlaisia alakohtaisia eroja voitiin havaita. Menneisyys (ikä ja työkokemus) ja tulevaisuuden työsuunnitelmat vaikuttivat ammatillisen identiteetin piirteiden voimakkuuteen opiskelijoilla.
Tutkimustulokset tukevat näkemystä sosiaalisesti ja persoonallisesti vuorovaikutuksellisesta ammatillisesta identiteetistä korkeakouluopiskelijoillakin. Yksilöllisyys korostuu, erityisesti henkilöhistorian ja tulevaisuuden odotusten vaikuttamana. Siitäkin huolimatta, että jatkuva kehittyminen on osa ammatillista rakentumista, menneen ja tulevan vaikutus heijastaa jatkuvuuden tunnetta ammatillisuudessa. Korkea-asteella tulokset tulisi huomioida opiskelijoiden kokonaisvaltaisempana ohjauksena ammatillinen identiteetti -projektinsa hyväksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalialan ja hoitotyön asiantuntijuuden kehitysehdot ja opiskelijavalinta
Kosonen, Pekka A. (Jyväskylän yliopisto, 2005)Ihmissuhdealojen opiskelijavalinnassa tulee kiinnittää huomiota ammatilliseen suuntautumiseen, tunne- ja luonnetekijöihin sekä minäkuvan realistisuuteen. Sosiaali- ja terveysalan amk-hakijoiden välillä on selviä eroja ... -
Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
Annala, Katja (2012)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työelämätaitoja korkeakouluopiskelijat kokevat oppineensa koulutuksen aikana, ja onko ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden välillä eroja taitojen oppimisessa. ... -
Asiantuntijoiden areenat
Pirttilä, Ilkka; Eriksson, Susan (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Mistä on tulevaisuuden journalistit tehty? : viiden maan journalistiikan opiskelijoiden näkemyksiä ja odotuksia tulevasta ammatistaan
Karjalainen, Anna Katariina (2014)Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, millaisena tulevaisuuden journalistit eli journalistiikan opiskelijat näkevät ammattinsa tulevaisuuden ja mikä heitä motivoi opiskelemaan journalisteiksi. Tutkimusta varten on ...