Ammatillinen identiteetti korkeakouluopiskelijoilla : tarkastelussa sosiaali-, hoito- ja terveysalat
Tutkimuksessa selvitettiin kyselylomakeaineistolla suomalaisten ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden ammatillista identiteettiä sosiaali-, hoito- ja terveysalalla. Tavoitteena oli selvittää ammatillisen identiteetin rakenteen piirteitä. Samalla tutkittiin aikaisempien kokemusten ja tulevaisuuden suunnitelmien vaikutusta ammatillisen identiteetin projektissa tutkimusajankohtana. Tutkimus on osa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella -hanketta.
Korkeakoulutus on nykyisin kouluttautumista omalle uralle ja osaamiseen tietyn ammatin sijaan. Suomessa korkeakoulutusta järjestetään kahdella eri sektorilla, ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa, joilla on omat koulutustavoitteensa.
Tutkimusaineisto kerättiin internetkyselylomakkeella alkuvuodesta 2010. Ammatillista identiteettiä selvitettiin väittämäpatteristolla. Tutkimuksen perusjoukkona olivat Jyväskylän, Tampereen ja Oulun korkeakoulujen arviolta 1546 opiskelijaa sosiaali-, hoito- ja terveysaloilta. Lopullisessa aineistossa vastaajia oli 475 (31 %), joista ammattikorkeakouluopiskelijoita 138 (39 %) ja yliopisto-opiskelijoita 337 (28 %). Aloista muodostettiin viisi ryhmää: Sosiaaliala/AMK, Hoitoala/AMK, Sosiaaliala/YO, Hoitoala/YO, Terveysala/YO.
Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin tilastollisen analyysiohjelman avulla. Analyyseissa käytettiin frekvenssejä, keskiarvoja, prosenttijakaumia, ristiintaulukointeja, t-testiä, faktorianalyysia ja varianssianalyysia. Faktorianalyysilla muodostettiin opiskelijoiden ammatillista identiteettiä kuvaamaan viisi piirrettä. Ammatillinen identiteetti rakentui suuruusjärjestyksessä alan seuraamisesta, kokemuksellisesta identiteetistä, alaan sitoutuneesta identiteetistä, opintojen jatkamisesta sekä tietoisesta identiteetistä. Tutkimustulokset kertovat korkeakouluopiskelijoiden vahvasta ammatillisesta identiteetistä. Rakentumisessa ei ollut juuri eroa ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden eikä viiden koulutusalan opiskelijoiden välillä. Ainoastaan kokemuksellinen identiteetti oli vahvempi yliopisto-opiskelijoilla, erityisesti hoitoalalla. Jonkinlaisia alakohtaisia eroja voitiin havaita. Menneisyys (ikä ja työkokemus) ja tulevaisuuden työsuunnitelmat vaikuttivat ammatillisen identiteetin piirteiden voimakkuuteen opiskelijoilla.
Tutkimustulokset tukevat näkemystä sosiaalisesti ja persoonallisesti vuorovaikutuksellisesta ammatillisesta identiteetistä korkeakouluopiskelijoillakin. Yksilöllisyys korostuu, erityisesti henkilöhistorian ja tulevaisuuden odotusten vaikuttamana. Siitäkin huolimatta, että jatkuva kehittyminen on osa ammatillista rakentumista, menneen ja tulevan vaikutus heijastaa jatkuvuuden tunnetta ammatillisuudessa. Korkea-asteella tulokset tulisi huomioida opiskelijoiden kokonaisvaltaisempana ohjauksena ammatillinen identiteetti -projektinsa hyväksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalialan ja hoitotyön asiantuntijuuden kehitysehdot ja opiskelijavalinta
Kosonen, Pekka A. (Jyväskylän yliopisto, 2005)Ihmissuhdealojen opiskelijavalinnassa tulee kiinnittää huomiota ammatilliseen suuntautumiseen, tunne- ja luonnetekijöihin sekä minäkuvan realistisuuteen. Sosiaali- ja terveysalan amk-hakijoiden välillä on selviä eroja ... -
Työelämätaitojen oppiminen korkeakoulutuksessa : asiantuntijaksi sosiaali-, terveys- ja hoitoaloille
Annala, Katja (2012)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työelämätaitoja korkeakouluopiskelijat kokevat oppineensa koulutuksen aikana, ja onko ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden välillä eroja taitojen oppimisessa. ... -
Asiantuntijoiden areenat
Pirttilä, Ilkka; Eriksson, Susan (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Social, health care and rehabilitation educators' competence in professional education : Empirical testing of a model
Mikkonen, Kristina; Kuivila, Heli‐Maria; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja‐Leena; Saaranen, Terhi; Sormunen, Marjorita; Salminen, Leena; Mäki‐Hakola, Hanne; Wallin, Outi; Holopainen, Arja; Tuomikoski, Anna‐Maria; Kääriäinen, Maria (Wiley-Blackwell, 2022)The social and health care educator's role in educating future professionals need to be stronger emphasised and deserves international recognition. The purpose of this study was to develop and test an empirical model of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.