Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
Tämä laadullinen tutkimus käsittelee työhyvinvointia varhaiskasvatustyössä voimavarakeskeisestä, positiivisen psykologian näkökulmasta. Näin ollen tutkimuksen kohteena on se, mitkä tekijät auttavat jaksamaan päiväkotityössä. Näitä työssäjaksamista edistäviä tekijöitä nimitetään tässä tutkimuksessa voimavaroiksi. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, millaiset voimavarat tukevat ja edistävät kasvattajan työssäjaksamista varhaiskasvatustyössä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, millaisiin asioihin työntekijän elämässä nämä voimavarat liittyvät. Tätä tutkimusongelmaa on lähestytty tutkimuksessa kahden näkökulman kautta: työn ja sen piirteiden sekä työntekijän persoonallisuuden näkökulmasta.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kolmen työtiimin työntekijöitä eli yhteensä yhtätoista päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvattajaa. Haastateltavien joukossa on ollut sekä lastenhoitajan että lastentarhanopettajan tehtävissä työskenteleviä varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analyysi on toteutettu teorialähtöisen sisällönanalyysin periaattein.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että varhaiskasvattajien työssäjaksamista edistävät voimavarat voidaan jakaa kolmeen luokkaan: henkilökohtaisen elämän voimavaroihin, työn voimavaroihin ja persoonallisuuden voimavarapiirteisiin. Tutkimuksen ennakkoasetelmasta poiketen tulokset osoittavat henkilökohtaisen elämän voimavarojen suuren vaikutuksen työhyvinvointiin. Tämä tutkimustulos on yhteneväinen aiempien tutkimustulosten kanssa, joiden mukaan työn ja henkilökohtaisen elämän yhteensovittaminen vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin ja sitä kautta myös työhyvinvointiin. Tutkimuksen tulosten mukaan työn voimavaroista työhyvinvoinnin edistämisen kannalta merkittävimmiksi osoittautuvat työn sosiaaliselle tasolle sijoittuvat voimavarat (mm. hyvä työilmapiiri, työkaverit ja toimiva tiimityöskentely) sekä työn tehtävätasolle sijoittuvat voimavarat (mm. lapset, positiivinen palaute ja työn mielekkyys). Persoonallisuuden voimavarapiirteistä merkittävin tutkimuksen tulosten mukaan on positiivisuus. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että sekä työn voimavarat että persoonallisuuden voimavarat voivat osaltaan ennaltaehkäistä työntekijän uupumista työssään.
Avainsanat: Työhyvinvointi, työssäjaksaminen, voimavara, varhaiskasvatustyö, positiivinen psykologia
...
Muu nimeke
Positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Onnellisuuden Hermes : positiivisen psykologian hegemoniapyrkimykset
Saari, Antti; Harni, Esko (Pohjoinen filosofiyhdistys Agon, 2015) -
Nuorten ja perheiden hyvinvoinnin vahvistaminen positiivisen psykologian interventioiden avulla
Laakso, Mari (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2023)Yhteiskuntatieteiden maisteri Mari Laakson väitöskirja Flourishing students and families: Enhancing well-being of adolescents and families through positive psychology interventions tarkastettiin Helsingin yliopiston ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Yli-Jylhä, Tiia (2020)Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ... -
Positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Talja, Sesse; Heikkinen, Johanna (2022)Tutkimuksessa selvitettiin positiivisen pedagogiikan kehittämistyön merkityksiä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupungissa. Kehittämistyössä oli mukana kuusi päiväkotia ja näiden henkilöstö. Tutkimuksemme tarkoituksena ... -
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.