dc.contributor.author | Janhunen, Sallamaari | |
dc.date.accessioned | 2011-02-25T10:50:18Z | |
dc.date.available | 2011-02-25T10:50:18Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26601 | |
dc.description.abstract | Janhunen, Sallamaari
Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tässä tutkielmassa tarkastellaan pitkän hännän-ilmiötä verkkokaupankäynnin osana. Pitkällä hännällä tarkoitetaan useimmille asiakkaille tuntemattomia markkinaraon tuotteita, joista yritys saa hittituotteiden ohella varteenotettavia tuloja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen erilaisia ajankohtaisia informaatioteknologian- ja markkinoinnin -alan kirjallisuuslähtei-tä. Tutkielmassa tarkastellaan pitkää häntää käsitteenä ja määritellään sen omi-naispiirteet. Pitkää häntää tarkastellaan verkkokaupankäynnissä esiintyvänä ilmiönä media- ja viihdeteollisuudessa tehtyjen havaintojen perusteella. Tut-kielma on kirjoitettu yritykseltä asiakkaalle -näkökulmasta ja markkinaraon tuotteiden tarkastelu on toteutettu vertaamalla niitä hittituotteisiin ja vain fyy-sisillä markkinoilla myytäviin tuotteisiin.
Internet jakelukanavana on muokannut kuluttajien kulutuskäyttäytymistä ja siirtänyt kuluttajien informaationlähteet Internetiin fyysisen julkaistun median sijaan. Erityisesti web 2.0-teknologiat, kulutustottumusten muutokset, madal-tuneet tuotantokustannukset ja tuotantovälineiden demokratisoitu luonne toi-mivat mahdollistavina tekijöinä pitkän hännän taustalla. Sekä yritykset että ku-luttajat hyötyvät rahallisesti markkinaraon tuotteiden tarjonnasta. Internet-teknologioista erityisesti suosittelu- ja personointiteknologiat vaikuttavat markkinaraon tuotteiden näkyvyyteen ja kannattavuuteen. Erilaiset seikat, ku-ten maantieteellinen eristäytyneisyys ja valtavirrasta poikkeavat mieltymykset, lisäävät markkinaraon tuotteiden kysyntää.
Katsauksessa selvisi, että markkinaraon tuotteille on selvästi kysyntää, ja yhä useammat verkkokaupat hyödyntävät nykyisin pitkän hännän strategioita. Eri-tyisesti Internet-teknologioilla on suuri vaikutus markkinaraon tuotteiden nä-kyvyyteen. Pitkään häntään vaikuttavat tekijät eivät kuitenkaan ole yksiselittei-siä ja niiden vaikutuksista on paljon eriäviä näkemyksiä. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | pitkä häntä | en |
dc.subject.other | web 2.0 | en |
dc.subject.other | markkinaraon tuotteet | en |
dc.subject.other | hittituotteet | en |
dc.subject.other | Internet-teknologiat | en |
dc.title | Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201102251823 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. | en |
dc.rights.accessrights | Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. | fi |