Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
Authors
Date
2011Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Janhunen, Sallamaari
Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tässä tutkielmassa tarkastellaan pitkän hännän-ilmiötä verkkokaupankäynnin osana. Pitkällä hännällä tarkoitetaan useimmille asiakkaille tuntemattomia markkinaraon tuotteita, joista yritys saa hittituotteiden ohella varteenotettavia tuloja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen erilaisia ajankohtaisia informaatioteknologian- ja markkinoinnin -alan kirjallisuuslähtei-tä. Tutkielmassa tarkastellaan pitkää häntää käsitteenä ja määritellään sen omi-naispiirteet. Pitkää häntää tarkastellaan verkkokaupankäynnissä esiintyvänä ilmiönä media- ja viihdeteollisuudessa tehtyjen havaintojen perusteella. Tut-kielma on kirjoitettu yritykseltä asiakkaalle -näkökulmasta ja markkinaraon tuotteiden tarkastelu on toteutettu vertaamalla niitä hittituotteisiin ja vain fyy-sisillä markkinoilla myytäviin tuotteisiin.
Internet jakelukanavana on muokannut kuluttajien kulutuskäyttäytymistä ja siirtänyt kuluttajien informaationlähteet Internetiin fyysisen julkaistun median sijaan. Erityisesti web 2.0-teknologiat, kulutustottumusten muutokset, madal-tuneet tuotantokustannukset ja tuotantovälineiden demokratisoitu luonne toi-mivat mahdollistavina tekijöinä pitkän hännän taustalla. Sekä yritykset että ku-luttajat hyötyvät rahallisesti markkinaraon tuotteiden tarjonnasta. Internet-teknologioista erityisesti suosittelu- ja personointiteknologiat vaikuttavat markkinaraon tuotteiden näkyvyyteen ja kannattavuuteen. Erilaiset seikat, ku-ten maantieteellinen eristäytyneisyys ja valtavirrasta poikkeavat mieltymykset, lisäävät markkinaraon tuotteiden kysyntää.
Katsauksessa selvisi, että markkinaraon tuotteille on selvästi kysyntää, ja yhä useammat verkkokaupat hyödyntävät nykyisin pitkän hännän strategioita. Eri-tyisesti Internet-teknologioilla on suuri vaikutus markkinaraon tuotteiden nä-kyvyyteen. Pitkään häntään vaikuttavat tekijät eivät kuitenkaan ole yksiselittei-siä ja niiden vaikutuksista on paljon eriäviä näkemyksiä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Älykäs infrastruktuuri : käyttö & teknologiat
Mikkonen, Miika (2021)Viime vuosina kestävä kehitys ja kaupungin älyllistäminen ovat olleet merkittävässä roolissa kaupunkikehityksestä. Tämän takia älykaupunkihankkeiden määrä on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana. Älykaupunki perustuu ... -
UML Artefacts for a Blockchain-enabled Platform for Fairtrade
Sharma, Ravishankar; Kshetri, Nir; Wingreen, Steve; Shaikh, Aijaz A. (International Consortium for Electronic Business, 2021)Fairtrade-certified products have successfully entered the mainstream distribution channels mostly in developed countries, and these products are now sold in famous supermarket chains. Nonetheless, the packaging and labeling ... -
"Ilman internettiä elämä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin" : lasten internetinkäytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen 4.-luokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa
Arola, Emmi; Havula, Suvi (2012)Arola, E. & Havula, S. 2012. ”Elämä ilman internetiä olisi tylsää, mutta ehkä jopa kivaakin”. Lasten internetin käytön kulttuuri ja riippuvuuden piirteiden ilmeneminen neljäsluokkalaisten tietokoneenkäyttötottumuksissa. ... -
Hallitseeko ylioppilaskokelas pitkän matematiikan? : pitkän matematiikan tehtävien aihealuejaottelua ja tehtäväkohtaisten pisteiden analysointia
Tallila, Tiia (2013)TIIVISTELMÄ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO, Matematiikan ja tilastotieteen laitos Tallila, Tiia: Hallitseeko ylioppilaskokelas pitkän matematiikan? Pitkän matematiikan tehtävien aihealuejaottelua ja tehtäväkohtaisten pisteiden ... -
Look closer to see further : exploring environmental life cycle management, LCM
Poikkimäki, Sanna (University of Jyväskylä, 2006)Product life cycle management, LCM, is an emerging concept describing the efforts to study and develop the environmental efficiency of product life cycles. Its definitions vary and the understanding on its goal and related ...