dc.contributor.author | Latvanen, Terhi | |
dc.date.accessioned | 2011-02-13T13:54:29Z | |
dc.date.available | 2011-02-13T13:54:29Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1148460 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26553 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Latvanen, T. 2011. Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat
merkitykset. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta.
Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 88 sivua.
Koska luokkahuoneessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen on viime aikoina
kiinnitetty enenevissä määrin huomiota, on hyvä huomioida myös
luokanopettajaopiskelijoiden suhtautuminen siihen. Tutkimuksen kohteena
olivat luokanopettajaopiskelijoiden merkityksenannot ja heidän kokemansa
haasteet opetuskeskusteluun liittyen. Aineisto kerättiin videoimalla yksi
oppitunti neljältä harjoitteluun osallistuvalta opiskelijalta ja haastattelemalla
heitä sekä henkilökohtaisesti että ryhmässä. Opiskelijoiden opetuskeskustelulle
antamia merkityksiä tarkasteltiin hyödyntäen Mortimerin ja Scottin (2003)
opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen luokittelua. Haasteet, joita
luokanopettajaopiskelijat opetuskeskustelussa kohtasivat, teemoiteltiin
aineistolähtöisesti. Ryhmähaastattelussa oltiin kiinnostuneita opiskelijoiden
mahdollisista havainnoista koskien opettaja-oppilas –vuorovaikutussuhteen
jännitteitä (Rawlins 2000).
Sekä ryhmähaastatteluaineistossa että opiskelijoiden kertoessa siitä,
millaista opetuskeskustelua heidän videoidulla oppitunnillaan oli syntynyt
ilmeni haastateltavien näkemys siitä, että opetus ilmenee eritasoisena ja sitä
voidaan luokitella hierarkisesti. Ylimmällä tasolla opetuskeskustelun koetaan
olevan dialogista ja vuorovaikutteista, mutta haastateltavien näkemyksenä oli,
että tähän ihannetasoon päästään vain harjoittelemalla opetuskeskustelun
käyttöä. Luokanopettajaopiskelijat nimesivät useita haasteita, joita he kohtaavat
opetuskeskustelussa. Suurimpana omakohtaisena haasteena opiskelijat pitivät
kokemuksen puutetta, jonka nähtiin vaikuttavan moniin muihin haasteisiin.
Opiskelijat olivat huomanneet erilaisten opettaja-oppilas –
vuorovaikutussuhteeseen liittyvien jännitteiden ilmenemisen opetuksessa.
Näistä etenkin ilmaisemisen ja suojaamisen välinen jännite liittyi heidän
mielestään oleellisesti opetuskeskusteluun.
Opiskelijoiden nimeämät haasteet opetuskeskustelussa antavat arvokasta
tietoa opettajankoulutukseen ja opintojen suunnitteluun siitä, mihin opiskelijat
kaipaavat opinnoissaan tukea.
Avainsanat: opetuskeskustelu, dialogisuus, luokkahuonevuorovaikutus,
opetusharjoittelu | |
dc.format.extent | 88 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opetuskeskustelu | |
dc.subject.other | dialogisuus | |
dc.subject.other | luokkahuonevuorovaikutus | |
dc.subject.other | opetusharjoittelu | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201102131768 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetuskeskustelu | |
dc.subject.yso | dialogisuus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opetusharjoittelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |