Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat merkitykset
TIIVISTELMÄ
Latvanen, T. 2011. Luokanopettajaopiskelijoiden opetuskeskustelulle antamat
merkitykset. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta.
Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 88 sivua.
Koska luokkahuoneessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen on viime aikoina
kiinnitetty enenevissä määrin huomiota, on hyvä huomioida myös
luokanopettajaopiskelijoiden suhtautuminen siihen. Tutkimuksen kohteena
olivat luokanopettajaopiskelijoiden merkityksenannot ja heidän kokemansa
haasteet opetuskeskusteluun liittyen. Aineisto kerättiin videoimalla yksi
oppitunti neljältä harjoitteluun osallistuvalta opiskelijalta ja haastattelemalla
heitä sekä henkilökohtaisesti että ryhmässä. Opiskelijoiden opetuskeskustelulle
antamia merkityksiä tarkasteltiin hyödyntäen Mortimerin ja Scottin (2003)
opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen luokittelua. Haasteet, joita
luokanopettajaopiskelijat opetuskeskustelussa kohtasivat, teemoiteltiin
aineistolähtöisesti. Ryhmähaastattelussa oltiin kiinnostuneita opiskelijoiden
mahdollisista havainnoista koskien opettaja-oppilas –vuorovaikutussuhteen
jännitteitä (Rawlins 2000).
Sekä ryhmähaastatteluaineistossa että opiskelijoiden kertoessa siitä,
millaista opetuskeskustelua heidän videoidulla oppitunnillaan oli syntynyt
ilmeni haastateltavien näkemys siitä, että opetus ilmenee eritasoisena ja sitä
voidaan luokitella hierarkisesti. Ylimmällä tasolla opetuskeskustelun koetaan
olevan dialogista ja vuorovaikutteista, mutta haastateltavien näkemyksenä oli,
että tähän ihannetasoon päästään vain harjoittelemalla opetuskeskustelun
käyttöä. Luokanopettajaopiskelijat nimesivät useita haasteita, joita he kohtaavat
opetuskeskustelussa. Suurimpana omakohtaisena haasteena opiskelijat pitivät
kokemuksen puutetta, jonka nähtiin vaikuttavan moniin muihin haasteisiin.
Opiskelijat olivat huomanneet erilaisten opettaja-oppilas –
vuorovaikutussuhteeseen liittyvien jännitteiden ilmenemisen opetuksessa.
Näistä etenkin ilmaisemisen ja suojaamisen välinen jännite liittyi heidän
mielestään oleellisesti opetuskeskusteluun.
Opiskelijoiden nimeämät haasteet opetuskeskustelussa antavat arvokasta
tietoa opettajankoulutukseen ja opintojen suunnitteluun siitä, mihin opiskelijat
kaipaavat opinnoissaan tukea.
Avainsanat: opetuskeskustelu, dialogisuus, luokkahuonevuorovaikutus,
opetusharjoittelu
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapset kertovat : opettaja huomioi vai huomioiko?
Holopainen, Pia-Liisa; Lahtinen, Salla (2016)Holopainen, Pia-Liisa. & Lahtinen, Salla. 2016. Lapset kertovat – Opettaja huomioi vai huomioiko? Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 64 sivua. Tarkastelemme tässä ... -
Opetuskieli vaihtuu englanniksi, vaihtuuko opetustyyli?
Nikula, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2008)This article is concerned with content and language integrated learning (CLIL). More specifically, it explores the effects that teaching in a foreign language has on a teacher’s language use. The data consist of biology ... -
It’s Not Only What You Say, But How You Say It : Investigating the Potential of Prosodic Analysis as a Method to Study Teacher’s Talk
Hämäläinen, Raija; De Wever, Bram; Waaramaa, Teija; Laukkanen, Anne-Maria; Lämsä, Joni (European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2018)In this study, we introduce new insights into prosodic analyses as an emerging method to study what happens in classrooms interactions. We claim that the prosodic aspects (features of speech such as intonation, volume and ... -
Educational dialogue in the classroom : scaffolding, knowledge building and associations with academic performance
Muhonen, Heli (University of Jyväskylä, 2018)The present thesis focuses on patterns of educational dialogue, their quality with respect to forms of teacher scaffolding and shared knowledge building, and the association between the quality of educational dialogue ... -
Dialogical view on learner agency of immigrant pupils : a case study of the learners of Finnish as L2
Sun, Dukkeum; Ruohotie-Lyhty, Maria Elina (Routledge, 2022)This study explores the dialogical nature of agency when two immigrant pupils, who are learning Finnish as their new target language, are authoring their selves. Bakhtin’s dialogism was the inspiration for this examination ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.