Hurrikaanin pyörteissä : tutkimus jääkiekon SM-liigajoukkue JYPin faneista
Nykyistä suomalaista huippujääkiekkoa ei olisi olemassa ilman maksavaa yleisöä. Urheilufanit ovatkin urheilutuotteiden suurkuluttajia. Fanius on moniulotteinen ilmiö, joka voidaan liittää populaarikulttuuriin. Sen tarkka määrittäminen on kuitenkin ongelmallista.
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, miten jääkiekkofanit sosiaalistuvat jääkiekkofaniuteen ja millaisia ovat jääkiekkofaniuden merkitykset. Halusin selvittää joukkueen kannattamiseen liittyviä motiiveja ja jääkiekkofanien toimintatapoja. Tavoitteenani oli lisäksi tietoisuuden lisääminen jyväskyläläisestä jääkiekkofanikulttuurista.
Tutkielmani kohteena olivat jääkiekon SM-liigajoukkue JYPin fanit. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla seitsemää JYPin fania. Heistä kaksi oli naisia ja loput miehiä. Iältään he olivat 20–30-vuotiaita. Vertailin teemahaastatteluilla keräämääni aineistoa aiempaan tutkimuskirjallisuuteen. Haastatteluteemoina olivat faniura, fanitoiminta ja faniuden yhteisöllinen ulottuvuus.
Haastattelemieni JYP-fanien sosiaalistuminen faniuteen oli tapahtunut useiden eri tekijöiden, kuten kodin ja kasvatuksen, kavereiden tai oman liikuntaharrastuksen kautta. Sosialisaatioon vaikuttavat tekijät olivat yksilöiden kohdalla merkitykseltään eritasoisia. Fanitoiminnan osalta erityisesti kotiottelutapahtuman merkitys nousi esiin. Kotiotteluiden tunnelma ja merkitykset rakentuvat monista osatekijöistä. Yksi tärkeä osatekijä on yhteisöllisyyden kokeminen silloin kun paljon samanhenkisiä ihmisiä kerääntyy katsomaan jääkiekko-ottelua ja kannustamaan suosikkijoukkuettaan. Faniuden yhteisöllisen ulottuvuuden, mutta myös fanitoiminnan kannalta näyttäisi siltä, että internet on noussut merkitykseltään perinteisten mediamuotojen rinnalle. Se on faneille tärkeä tiedonlähde ja kommunikaatiokanava. Syynä lienee erityisesti sen käyttämisen helppous. Jyväskyläläisen fanikulttuurin erityispiirteitä ovat rummut ja jakautunut faniyhteisö.
Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin esimerkiksi sitä, miten JYPin faneihin suhtaudutaan seuran puolelta. Yleisemmin lisätutkimusta kaipaisivat myös jääkiekkoon liittyvä häiriökäyttäytyminen ja internetin jääkiekkofaniuteen liittyvät ulottuvuudet. Molempien merkitys näyttäisi lisääntyneen viime vuosina. Lisätutkimukselle on tarvetta erityisesti siksi, että jääkiekkofaniutta on sekä suomalaisessa että kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa käsitelty suhteellisen vähän. Jääkiekko on kansallisesti merkittävä laji, joten sen tutkiminen olisi myös yhteiskunnallisesti tärkeää.
...
Alternative title
Tutkimus jääkiekon SM-liigajoukkue JYPin faneistaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29588]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fanisuhteiden luominen ja ylläpitäminen sosiaalisessa mediassa : jääkiekon Liigan seurojen näkemyksiä
Hanhijoki, Reeta (2023)Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään jääkiekon Liigan seurojen toteuttamaan fanisuhdemarkkinointiin sosiaalisessa mediassa. Suhdemarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinoinnin näkökulmaa, jossa tavoitteena on luoda, ... -
Suomen Liigasta idän pikajunaan : jääkiekon KHL-joukkue Jokereiden kotiyleisön sosiodemografia sekä näkemykset kotiottelutapahtumista ja seuran KHL:ään siirtymisestä
Hemmi, Annastiina (2019)Jääkiekko on kasvanut viime vuosikymmenien aikana Suomen seuratuimmaksi urheilulajiksi, ja lajiin on onnistuttu myös rakentamaan maan ainoa täysammattilainen liiga. Lajin suosion nousuun on vaikuttanut niin toimintaympäristössä ... -
Suomalaisuus yleisönä, meinä ja muina : suomalaisuuden diskursiivinen rakentuminen Ilta-Sanomien ja Urheilulehden miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa 2011
Dahlberg, Olli (2016)Kun suomalaisuudesta puhutaan, lähestytään sitä usein ihmisten, kulttuurin ja luonnon kautta. Myös urheilu on suomalaisuuspohdintojen kestoteema. Urheilupuheessa on tuotettu ja tuote- taan edelleen käsityksiä suomalaisuudesta ... -
Punainen, musta, valkoinen : tutkimus suomalaisesta urheiluyleisöstä ja JYP-faniudesta
Mäkelä, Kimmo (2012)