Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNurmela, Kristiina
dc.date.accessioned2011-02-02T06:40:43Z
dc.date.available2011-02-02T06:40:43Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26501
dc.description.abstractNurmela, Kristiina Julkisen hallinnon verkkopalveluiden saavutettavuus Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salminen, Airi Tutkielmassa tarkastellaan julkisen hallinnon verkkosivustojen saavutettavuu-den tilaa 2000-luvulla. Tutkielman alkuosassa perehdytään aiheeseen ja käy-dään läpi tärkeimmät käsitteet. Varsinaisessa tutkimusosiossa aihetta käsitel-lään kolmessa erillisessä osassa. Ensimmäisessä osassa keskitytään saavutetta-vuuden tilaan ja sen kehitykseen 2000-luvulla. Toisessa osassa aihetta käsitel-lään globaalilla tasolla ja tarkastellaan eri maiden välistä vertailua verkkosivus-tojen saavutettavuuden toteutumisessa. Kolmannessa osassa nostetaan esiin aiheesta tehtyjen tutkimusten pohjalta yleisimmät ongelmakohdat, jotka aiheut-tavat esteitä vammaisille henkilöille selattaessa verkkosivuja. Aineistona on aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset ja menetelmänä kirjal-lisuuskatsaus. Tutkimukset on tehty vuosina 2002–2010 ja niissä on käytetty analysoinnin pohjana WCAG 1.0 ja WCAG 2.0 saavutettavuusohjeistuksia. Tuloksista käy ilmi, että saavutettavuus ei toteudu vielä julkisella sektoril-la kovin hyvin. Suurimmassa osassa tutkimuksista sivustot eivät läpäisseet W3C:n saavutettavuuden vakavuusluokituksen minimitasoa eli A-tasoa. Glo-baalilla tasolla sivustojen saavutettavuudessa on eroja. Suurimmaksi selittäväk-si tekijäksi nousee kunkin maan lainsäädäntö. Mitä tiukempi lainsäädäntö maassa on saavutettavuuden suhteen, sitä tarkemmin myös saavutettavuusoh-jeistuksia noudatetaan. Ylivoimaisesti suurin saavutettavuusongelma sivustoil-la on vaihtoehtoisten kuvatekstien puuttuminen niin kuvista kuin kuvien kal-taisista elementeistä.en
dc.language.isofin
dc.subject.othersaavutettavuusen
dc.subject.otherjulkinen hallintoen
dc.subject.otherverkkosivustoen
dc.subject.othervammaisuusen
dc.subject.otherWCAGen
dc.titleJulkisen hallinnon verkkopalveluiden saavutettavuus
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201102021732
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.accessrightsLuettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot