Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLempinen, Maiju
dc.date.accessioned2011-01-11T11:48:03Z
dc.date.available2011-01-11T11:48:03Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1146543
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25775
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja mistä syistä muusikkoina toimineet luovan alan ammattilaiset hakeutuvat yrittäjiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjyyden valintaan johtaneita syitä ja yrittäjänä toimimista. Tämän lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää muusikko- ja yrittäjäidentiteettien rakentumista kerronnan avulla ja kuinka muusikko- ja yrittäjäidentiteettien yhteensovittaminen näkyy yritystoiminnassa. Menetelmänä käytettiin narratiivis-elämäkerrallista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea musiikkialan yrittäjää. Aineistosta pyrittiin Polkinghornen narratiivien analyysin mukaisesti etsimään samankaltaisia piirteitä, ja yrittäjien tarinoita jaksotettiin Vilkon omaelämäkerrallista kerrontaskeemaa mukaillen. Koska kaikki haastateltavat olivat toimineet ammattimuusikoina, tutkimuksessa oletettiin, että heille oli muodostunut muusikkoidentiteetti. Muusikkoidentiteetin ilmenemistä hahmoteltiin niin Hallin sosiologisen subjektin kuin ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Yrittäjäidentiteetin muodostumista tarkasteltiin sosiaalisena ja persoonallisena identiteettikäsitteenä. Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei yrittäjäksi hakeutumiselle ollut yhtä ainutta syytä. Yrittäjyys koettiin yhtäältä mielekkäänä tapana toteuttaa itseään ja osaamistaan sekä toisaalta keinona vakauttaa oma työllisyystilanne. Yrittäjyyden mainittiin vievän aikaa itsensä musiikilliselta kehittämiseltä, mutta sen tuomaa lisäarvoa elämässä pidettiin merkittävänä. Yrittäjät muun muassa kokivat, ettei pelkkänä muusikkona toimiminen olisi ollut riittävä itseilmaisun keino. Vaikka yrittäjät vuorottelivat joustavasti kahden identiteettiroolin välillä, muusikkoutta voidaan pitää yrittäjyyttä ohjaavana tekijänä.
dc.format.extent77 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermuusikot
dc.subject.otheryrittäjät
dc.subject.otheridentiteetti
dc.subject.otherkertomus
dc.titleMusiikkialan yrittäjien yrittäjäpolut : muusikko- ja yrittäjäidentiteettien rakentuminen kertomuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201101111015
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.subject.methodkvalitatiivinen tutkimusfi
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomuusikot
dc.subject.ysoyrittäjät
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysokertomukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot