Musiikkialan yrittäjien yrittäjäpolut : muusikko- ja yrittäjäidentiteettien rakentuminen kertomuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja mistä syistä muusikkoina toimineet luovan alan ammattilaiset hakeutuvat
yrittäjiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjyyden valintaan johtaneita syitä ja yrittäjänä toimimista. Tämän lisäksi
tutkimuksessa haluttiin selvittää muusikko- ja yrittäjäidentiteettien rakentumista kerronnan avulla ja kuinka muusikko- ja
yrittäjäidentiteettien yhteensovittaminen näkyy yritystoiminnassa.
Menetelmänä käytettiin narratiivis-elämäkerrallista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea musiikkialan
yrittäjää. Aineistosta pyrittiin Polkinghornen narratiivien analyysin mukaisesti etsimään samankaltaisia piirteitä, ja yrittäjien
tarinoita jaksotettiin Vilkon omaelämäkerrallista kerrontaskeemaa mukaillen. Koska kaikki haastateltavat olivat toimineet
ammattimuusikoina, tutkimuksessa oletettiin, että heille oli muodostunut muusikkoidentiteetti. Muusikkoidentiteetin
ilmenemistä hahmoteltiin niin Hallin sosiologisen subjektin kuin ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Yrittäjäidentiteetin
muodostumista tarkasteltiin sosiaalisena ja persoonallisena identiteettikäsitteenä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei yrittäjäksi hakeutumiselle ollut yhtä ainutta syytä. Yrittäjyys koettiin yhtäältä mielekkäänä
tapana toteuttaa itseään ja osaamistaan sekä toisaalta keinona vakauttaa oma työllisyystilanne. Yrittäjyyden mainittiin vievän
aikaa itsensä musiikilliselta kehittämiseltä, mutta sen tuomaa lisäarvoa elämässä pidettiin merkittävänä. Yrittäjät muun
muassa kokivat, ettei pelkkänä muusikkona toimiminen olisi ollut riittävä itseilmaisun keino. Vaikka yrittäjät vuorottelivat
joustavasti kahden identiteettiroolin välillä, muusikkoutta voidaan pitää yrittäjyyttä ohjaavana tekijänä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mikroyrittäjinä toimivien naisten yrittäjäidentiteetin rakentuminen
Pelkonen, Tuula (2016)Naisyrittäjien määrä on kasvanut tasaisesti viime vuosikymmenen aikana. Naisyrittäjyys ja siihen liittyvä identiteettipohdinta ovat ajankohtaisia teemoja tässä ajassa, koska työelämän muuttuminen ja uudenlaiset vaatimukset ... -
Johdon laskentatoimi nuorten yrittäjien keskuudessa digi- ja sisältömarkkinoinnin toimialalla
Yrjänheikki, Ilkka (2021)Suomessa alle 30-vuotiaiden nuorten yrittäjien osuus kaikista yrittäjistä on pieni. Yrityksillä on merkittävä vastuu yhteiskunnassa sekä työpaikkojen luojina että talouskasvun mahdollistajina. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
Omistajuus erilaisten yrittäjien käsityksinä ja tulkintoina : fenomenografinen tutkimus
Koskinen, Marketta (Jyväskylän yliopisto, 2009)The aim of this study is to increase and deepen the understanding of the phenomenon of ownership and, subsequently, to broaden discussion of this phenomenon. The meanings given to ownership and the interpretations of ... -
Palkkatyöstä yrittäjäksi : sosiaali- ja terveysalalla toimivien yrittäjien ajattelutavan muutoksista
Nurmenniemi, Helinä (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Yrittäjien kouluttautumisesta yrittäjyyskasvatukseen
Möttönen, Tuomas; Tunkkari-Eskelinen, Minna (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2019)Yrittäjyyden tärkeyttä kuvaa se, että sitä pyritään yhteiskunnassa edistämään yrittäjyyskasvatuksen ja -koulutuksen avulla. Yrittäjyyskasvatus ja -koulutus ei ole vain oppiaine, vaan se on enemmänkin läpäisyperiaatteella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.