Osaamiskartta oppimisen ohjaamisen työvälineenä
TIIVISTELMÄ
Susanna Löf
Osaamiskartta oppimisen ohjaamisen työvälineenä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2010, 85 s.
Tutkimuksessa syvennyttiin osaamisen johtamiseen ja aikuisen oppimisen ohjaamiseen. Osaamisen kehittäminen ja osaamisen johtaminen ovat tämän päivän johtamisen tärkeimpiä osa-alueita. Niiden avulla organisaatiolla on mahdollisuus kehittyä ja menestyä sekä saada kilpailuetua. Osaamisen johtaminen myös motivoi ja luo työhyvinvointia henkilöstölle.
Osaamisen kehittämisen välineeksi on luotu erilaisia osaamiskarttoja. Tässä tutkimuksessa tehtiin siivoustyönohjaajan osaamiskartta asiantuntijatyöryhmän avulla. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli pohtia, miten osaamiskarttaa voi monipuolisesti hyödyntää oppimisen ohjaamisessa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on osaamisen kehittäminen, johtaminen, osaamisen arviointi ja osaamisen kehittämisen menetelmät. Lisäksi taustateoriana on aikuisen oppiminen ja ohjaaminen.
Tutkimuskysymyksen luonteen vuoksi päädyttiin laadulliseen tutkimukseen Tutkimusotteeksi ja lähestymistavaksi valittiin kriittis-realistinen evaluaatio. Sen tunnuspiirteinä ovat käytännönläheisyys, yhteistoiminnallisuus, realismi, dynaamisuus ja arviointi. Aineiston hankinta tehtiin ideointimenetelmällä, jossa mukana oli asiantuntijoita eri alojen edustajista. Ideoita syntyi kaikkiin runsaat 400 ja niitä luokiteltiin aineistolähtöisesti sekä arvioitiin useaan kertaan ryhmän avulla.
Tutkimuksen tuloksena on siivoustyönohjaajan osaamiskartta, jonka lisänä ovat osaamisen arvioinnin lomakkeet. Tuloksissa pureudutaan myös siihen, miten osaamiskarttaa voi käyttää oppimisen ohjaamisessa ja osaamisen kehittämisessä. Lopuksi pohditaan tulevaisuuden näkökulmia ja tutkimusprosessia. Osaamiskartta tehtiin työelämälähtöisesti työelämän käyttöön.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jatkuvaan oppimiseen suhtautuminen ja osaamisen tunnistamisen tasot Seinäjoen seurakunnassa
Peltomäki, Santtu (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Seinäjoen seurakunnan työntekijät suhtautuvat jatkuvaan oppimiseen työelämässä, ja toisaalta millä tasolla oman osaamisen tunnistaminen on Seinäjoen seurakunnan ... -
Terveydenhuoltoalan esihenkilökoulutus valmentavan johtamisen ja oppimisen tukena
Solio, Kristiina; Lamberg, Anni (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esihenkilöiden oppimista ja sitä tukevia ja estäviä tekijöitä sekä esihenkilöiden käsityksiä valmentavasta johtamisesta. Oppimiseen ja valmentavaan johtamiseen ... -
Puhtauspalveluyksikön oppimisen ja kehittämisen arviointia
Kautto-Koukka, Maritta (2003) -
"Oma sinnikkyyteni on auttanut" : aikuisena kuulovammautuminen muutoksena elämänkulussa
Tumanto, Tarja (2002) -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.