Luovuus ja kaupallisuus populaarimusiikin kentällä
Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä kirjallisuuskatsaus populaarimusiikin mahdollisuuksista luovaan
ja taiteelliseen ilmaisuun sen kaupallisessa kontekstissa. Taiteen ja kaupallisuuden välinen suhde on
nähty ongelmallisena, koska kaupallisen toiminnan on katsottu rajoittavan luovuuteen liittyviä
tekijöitä. Populaarimusiikille tämä on ollut erityisen läheinen, koska sen suhde levyteollisuuden
kaupallisiin muotoihin on ollut aina tiivis. Työssäni pyrin tarkastelemaan, miten
tutkimuskirjallisuudessa tähän suhteeseen on suhtauduttu ja millä tavoin levyteollisuuden
kaupallisen luonteen on katsottu vaikuttavan populaarimusiikin luonteeseen.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Duurin ♭VII asteen soinnun funktiot populaarimusiikin harmoniassa
Vakkilainen, Teemu (2017)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ♭VII asteen soinnun funktioita modaalisessa populaarimusiikin harmoniassa. Yhtenäistä ja yksimielistä tapaa tulkita duurin ♭VII asteen sointua tai koko populaarimusiikin harmoniaa ei ... -
Tuottajan työstä populaarimusiikin tuotantoprosessissa
Salomaa, Riku (2010) -
Populaarimusiikin eri genret lukion musiikinopetuksessa
Peurala, Katri (2017)Kandidaatintutkiemassani lähestyn populaarimusiikkia ja sen genrejä lukio opetuksen näkökulmasta. Selvitän genrejen syntymisen ja niihin vaikuttaneet tekijät, sekä minkälaisia kulttuurisia piirteitä niihin liittyy. ... -
Suomen populaarimusiikin vienti saksankieliseen Eurooppaan : genre-erot ja suomalainen imago Aus Finnland -suurhankkeessa 2015-2016
Vuori, Aapo (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää suomalaisen populaarimusiikin vientiä etenkin saksankieliseen Eurooppaan ennen kaikkea genre-erojen sekä suomalaisen imagon hyödyntämisen kannalta. Menetelmänä tutkimuksessa käytetään ...