Psykologian opiskelijoiden terapeuttikokemuksia hyväksymis-ja omistautumisterapeuttisesta lyhytinterventiosta
Vastavalmistuvien psykologien mahdollisia hyvinvointimuutoksia asiakastyöhön siirtymisen myötä on tutkittu vähän. Jo terapiakoulutuksessa olevien kokemuksista on havaittu, että haasteita saattaa aiheuttaa esimerkiksi oma itsekriittisyys, voimakkaat tunnekokemukset tai vielä hauras harjoittelijaminä. Hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisessa työskentelyssä terapeutin tulisi soveltaa menetelmiä myös itseensä sekä pyrkiä kielellisyyden ja järkeistämisen vähentämiseen ongelmien syiden etsimisen sijaan. Tällaiset interventiot ovat usein lyhyitä ja vaativat terapeutilta suurta kompetenssia.
Tutkimuksessa tarkasteltiin asiakastyöhön siirtymisen vaikutusta 15 psykologian opiskelijan psykologisiin ja fysiologisiin oireisiin, tietoisuustaitoihin sekä psykologiseen joustavuuteen. Lisäksi tutkittiin opiskelijoiden kokemuksia ja tuntemuksia terapiatyöstä sekä itsehoito-oppaan käytöstä osana hoitoa. Tutkimus toteutettiin kuuden kerran hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisena interventiona masennusasiakkaille. Terapeutteina toimineet opiskelijat suorittivat parhaillaan psykologian ammattiopintoja Jyväskylän yliopistosta, ja he saivat lisäksi lyhyen koulutuksen tutkimuksessa käytettyyn menetelmään.
Psykologisia oireita sekä tietoisuustaitojen ja psykologisen joustavuuden muutoksia mitattiin kvantitatiivisesti erilaisilla itsearviointilomakkeilla. Lisäksi opiskelijoiden kokemuksia kartoitettiin avoimin kysymyksin, jolloin tarkastelunäkökulma oli pääasiassa sisällönanalyyttinen. Opiskelijaterapeuttien hyvinvointia mitattiin ennen terapiaa sekä terapian jälkeen.
Opiskelijoiden masennustaso laski ja psykologiset oireet vähenivät terapian alusta loppuun. Sekä mieliala että psykologinen joustavuus nousivat. Tietoisuustaidot lisääntyivät merkitsevästi, vaikka alaskaaloissa muutos olikin nähtävissä vain havainnoinnissa sekä hyväksynnässä ilman arviointia. Opiskelijaterapeutit raportoivat työkokemuksen olleen erittäin positiivinen muun muassa ammatti-identiteetin kehittymisen kannalta. Suurin osa opiskelijoista uskoi terapian toimineen paremmin itsehoito-oppaan kanssa kuin ilman sitä.
Psykologian yliopisto-opetuksen kehittämiseksi sekä vastavalmistuvien psykologien työhyvinvoinnin lisäämiseksi tulisi psykologien siirtymistä asiakastyöhön tutkia tarkemmin. Tutkimustuloksiin nojautuen voitaisiin psykologien kokemia haasteita normalisoida tehokkaammin sekä tukea heidän ammatti-identiteetin kehitystään.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24931]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Embodied ACT : hyväksymis- ja omistautumisterapiaan ja kehollisiin läsnäoloharjoituksiin perustuva ryhmäinterventio yliopisto-opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa
Heikkilä, Anni; Ollgren, Jasmine (2019)Suomalaisilla yliopisto-opiskelijoilla esiintyy aiempaa enemmän hyvinvoinnin ongelmia. Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opinnoissa edistymisen takaamiseksi tarjolla tulee olla tehokasta tukea hyvinvointiin. Yliopisto-opiskelijoiden ... -
Opiskelijoiden arvotyöskentelyn yhteys hyvinvointiin ja psyykkisiin oireisiin hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention aikana
Ilkka, Justiina; Lehtonen, Henna (2021)Erilaiset mielenterveyden haasteet, kuten stressi, masennus ja ahdistus ovat yhä yleisempiä yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa, mikä nostaa esiin tarpeen monipuolisten hoitomenetelmien kehittämiseen. Tämän tutkimuksen ... -
Does a mindfulness-, acceptance-, and value-based intervention for burnout have long-term effects on different levels of subjective well-being?
Kinnunen, Sanna M.; Puolakanaho, Anne; Mäkikangas, Anne; Tolvanen, Asko; Lappalainen, Raimo (American Psychological Association (APA), 2020)This study investigated whether beneficial intervention effects on burnout and mindfulness skills diffuse and facilitate the long-term development of different levels of subjective well-being: experiential (perceived ... -
Hyväksymis- ja omistautumisterapia pohjaisen ryhmäintervention vaikuttavuus opiskelijoiden hyvinvointiin
Muhonen, Minni; Pesonen, Kaisa (2019)Opiskelijoiden psyykkiset ongelmat ovat lisääntyneet 2000-luvulla ja opiskelijoilla esiintyy runsaasti stressiä, ahdistuneisuutta ja alakuloisuutta. Tuen tarpeen vuoksi opiskelijoille suunnattujen monipuolisten tukimallien ... -
Psykologisen joustamattomuuden, tietoisuustaitojen ja tehtyjen sanavalintojen yhteys opiskelijoiden kokemaan stressiin ja sen muutoksiin verkkovälitteisen hyvinvointiohjelman aikana
Mäenpää, Mira; Peltola, Kerttu (2018)Stressi on yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa yleinen, psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia heikentävä ongelma, jonka hoitamiseen verkkovälitteiset interventiot tarjoavat mahdollisen ratkaisun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ...