Peruskoululaisten suhtautuminen koululiikuntaan
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka alakoulun viidesluokkalaiset suhtautuvat
koululiikuntaan. Tutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelun avulla liikuntatunteihin
suhtautumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen lähtökohtana toimivat aikaisemmat
tutkimukset oppilaiden suhtautumisesta koululiikuntaan. Tutkielman alussa oppiaineen
luonnetta tarkastellaan koululiikunnan tavoitteiden ja teorian pohjalta. Lisäksi
tutkimuksessa tarkastellaan liikunnan erityispiirteitä peruskoulun oppiaineena sekä
perehdytään liikuntaan koulun liikunnanopetuksen ja nuorten liikunta-aktiivisuuden
näkökulmista, jotka ovat tällä hetkellä vahvasti hyvinvointikeskeisiä.
Tämän tutkimuksen aineistona käytettiin teemahaastatteluaineistoa, joka
kerättiin syyskuussa 2010. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kahdeksan Petäjäveden
alakoulun viidennen luokan oppilasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista
lähestymistapaa, jossa selvitettiin oppilaan omia tuntemuksia ja mielipiteitä
koululiikunnasta.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden yhteys koululiikuntaan
Kivelä, Janika (2022) -
Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
Kantola, Juho; Laine, Ville (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tukea suomalaisten lasten ja nuorten liikuntataitojen, erityisesti motoristen perustaitojen kehittymistä motivoivalla tavalla parkourin oppimateriaalituotannon keinoin. ... -
Suomalaisten 5- ja 8-luokkalaisten motivaatiotekijät liikuntatunneilla ja Move! -mittauksissa
Pirilä, Saana; Westersund, Perttu (2017)Pirilä, S. & Westersund, P. 2016. Oppilaiden motivaatiotekijät liikuntatunneilla ja Move! -mittauksissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 79s., 6 liitettä. Tu ... -
Motivaatioilmaston yhteys yhdeksäsluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen ja viihtymiseen koulun liikuntatunneilla
Soini, Markus (Jyväskylän yliopisto, 2006)The aim of this study was to test a theoretical model, in which self-determined motivation was proposed to be constructed of the dimensions of perceived autonomy, social relatedness, and perceived competence. In order to ... -
Koululiikuntamotivaation, tavoiteorientaation ja koululiikunnassa viihtymisen muutokset peruskoulusta lukioon
Korkalainen, Sari; Rantala, Essi (2014)