CLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
Tämän pro gradu -tutkimuksen aiheena on vieraskielisen opetuksen opetuskokeilu
kahdessa kyläkoulussa. Helmi - maaliskuussa 2009 tehdyssä opetuskokeilussa kyläkoulujen
5.-6. luokkien oppilaille opetettiin 5 eri oppiaineiden oppituntia englannin
kielellä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden ja opettajien mielipiteitä
vieraskielisestä opetuksesta verrattuna perinteiseen englannin opetukseen. Lisäksi
tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vieraskielisen opetuksen mahdollisuuksia kyläkouluille.
Oppilaiden mielipiteitä kysyttiin kahdella eri kyselylomakkeella. Ensimmäinen
kysely pidettiin ennen ensimmäistä vieraskielistä opetustuntia, toinen kysely
viimeisen vieraskielisen opetustunnin jälkeen. Opettajien mielipiteitä kysyttiin opetuskokeilun
jälkeen kahdenkeskisissä haastatteluissa. Kolmantena aineistonkeruumenetelmänä
oli tutkijan jatkuva oma seuranta, joka ulottui oppituntien lisäksi myös
niiden ulkopuoliseen toimintaan. Oppilaskysely osoitti, että koulujen oppilaiden
mielestä englannin opiskelu on mukavaa. Opetuskokeilun jälkeinen kysely vahvisti
tätä havaintoa. Oppilaiden mielipiteet vieraskielisen opetuksen tunneista olivat erittäin
myönteisiä. Niitä pidettiin mukavina ja innostavina ja hyvänä vaihteluna tavalliseen
koulunkäyntiin. Opettajien suhtautuminen opetuskokeiluun oli myös hyvin
positiivinen. He toivoivat kyläkouluille lisää keinoja ja mahdollisuuksia oppilaiden
kielitaidon kehittämiselle. Nykyisellään kyläkoulujen on käytännössä lähes mahdotonta
järjestää ylimääräistä kielten opetusta. Tutkimuksen perusteella on selvää, että
jo hyvinkin pienimuotoisilla kielisuihkutteluilla on myönteinen vaikutus oppilaiden
kielen opiskelun motivaatioon sekä rohkeuteen käyttää kieltä luonnollisissa tilanteissa.
Erilaisilla vieraskielisillä projekteilla voisi olla hyviä seurauksia kyläkoulujen
kielenopiskelun asemaan. Jos on mahdotonta järjestää ylimääräisten kielten opetusta
kyläkouluille, olisi kunnilla oltava keinoja vahvistaa jo aloitetun kielen opiskelua.
Mahdollisuuksia kunnilla tähän olisi esimerkiksi järjestää kyläkouluille yhteinen,
kiertävä CLIL- opettaja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tapaustutkimus erään syrjäisen yksiopettajaisen kyläkoulun yhdysluokkaopetuksesta : oppimisympäristö, opetus, edut ja haasteet
Lampinen, Johanna (2024)Tämä on tapaustutkimus erään syrjäisen yksiopettajaisen kyläkoulun yhdysluokkaopetuksesta. Tutkimus käsittelee syrjäisen kyläkoulun oppimisympäristön fyysisiä, sosiaalisia ja psyykkisiä tekijöitä, sekä tutkii yksiopettajaisen ... -
Kyläkoulun yhdysluokka oppimisympäristönä lapsen näkökulmasta
Honkaniemi, Sanna; Tikkakoski, Kirsi (2005) -
Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
Koskinen, Marika; Siltala, Minna (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt musiikkia opettava luokanopettaja on kehittänyt ammattitaitoaan kyläkoulussa 1970-luvulta tähän päivään. Pyrkimyksenämme oli lisätä ymmärrystä aiemmin ... -
Yhdysluokkapedagogiikkaa kehittämässä : tapaustutkimus yhdysluokkaopetuksesta kyläkoulussa
Toikkanen, Nina (2001) -
Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
Mäkäräinen, Venla (2018)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ilman muodollista ruotsin opettajan koulutusta opettavalla luokanopettajalla on ruotsin opetuksesta kyläkoulussa. Syksyllä 2016 voimaan astuneen uuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.