Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVirta, Jarno
dc.date.accessioned2010-11-12T12:28:06Z
dc.date.available2010-11-12T12:28:06Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1142492
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25583
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkimuksen aiheena on vieraskielisen opetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa. Helmi - maaliskuussa 2009 tehdyssä opetuskokeilussa kyläkoulujen 5.-6. luokkien oppilaille opetettiin 5 eri oppiaineiden oppituntia englannin kielellä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden ja opettajien mielipiteitä vieraskielisestä opetuksesta verrattuna perinteiseen englannin opetukseen. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vieraskielisen opetuksen mahdollisuuksia kyläkouluille. Oppilaiden mielipiteitä kysyttiin kahdella eri kyselylomakkeella. Ensimmäinen kysely pidettiin ennen ensimmäistä vieraskielistä opetustuntia, toinen kysely viimeisen vieraskielisen opetustunnin jälkeen. Opettajien mielipiteitä kysyttiin opetuskokeilun jälkeen kahdenkeskisissä haastatteluissa. Kolmantena aineistonkeruumenetelmänä oli tutkijan jatkuva oma seuranta, joka ulottui oppituntien lisäksi myös niiden ulkopuoliseen toimintaan. Oppilaskysely osoitti, että koulujen oppilaiden mielestä englannin opiskelu on mukavaa. Opetuskokeilun jälkeinen kysely vahvisti tätä havaintoa. Oppilaiden mielipiteet vieraskielisen opetuksen tunneista olivat erittäin myönteisiä. Niitä pidettiin mukavina ja innostavina ja hyvänä vaihteluna tavalliseen koulunkäyntiin. Opettajien suhtautuminen opetuskokeiluun oli myös hyvin positiivinen. He toivoivat kyläkouluille lisää keinoja ja mahdollisuuksia oppilaiden kielitaidon kehittämiselle. Nykyisellään kyläkoulujen on käytännössä lähes mahdotonta järjestää ylimääräistä kielten opetusta. Tutkimuksen perusteella on selvää, että jo hyvinkin pienimuotoisilla kielisuihkutteluilla on myönteinen vaikutus oppilaiden kielen opiskelun motivaatioon sekä rohkeuteen käyttää kieltä luonnollisissa tilanteissa. Erilaisilla vieraskielisillä projekteilla voisi olla hyviä seurauksia kyläkoulujen kielenopiskelun asemaan. Jos on mahdotonta järjestää ylimääräisten kielten opetusta kyläkouluille, olisi kunnilla oltava keinoja vahvistaa jo aloitetun kielen opiskelua. Mahdollisuuksia kunnilla tähän olisi esimerkiksi järjestää kyläkouluille yhteinen, kiertävä CLIL- opettaja.
dc.format.extent94 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleCLIL kävi kylässä : pienimuotoisen vieraskielisen sisällönopetuksen opetuskokeilu kahdessa kyläkoulussa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201011123081
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhdysluokat
dc.subject.ysokyläkoulut
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetusmenetelmät


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot