EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
Ihmisten välillä on suurta vaihtelua oppimissuorituksessa klassisen ehdollistumisen tehtävissä laboratoriokokeissa. Erot kognitiivisissa kyvyissä voivat selittää osan vaihtelusta, mutta luultavampaa kuitenkin on että vaihtelu ihmisen sisäisessä vireystilassa aiheuttaa hajontaa oppimiskyvyssä. Tutkimuksessamme opetimme ihmisiä silmäniskuehdollistamisessa ja mittasimme ihmisten spontaania jatkuvaa aivosähkökäyrää silmät auki/kiinni –tilanteissa opettamisjaksojen välissä. Tarkkailimme erityisesti theta- (3 – 8 Hz) ja alfa- (9 – 13 Hz) taajuuksia nähdäksemme, selittääkö toinen näistä ihmisten välisiä suorituseroja. Theta-aktiivisuus liitetään usein oppimis- ja tiedonkäsittelyprosesseihin sinänsä, kun taas alfa-taajuuden väistyminen silmät avattaessa (alpha blocking) liittyy vireystilaan vaihteluun. Kokeessamme hyvien ja heikkojen oppijoiden välillä oli suuri ero suorituksessa. Hyvillä oppijoilla alfa-taajuuden väistyminen pysyy tasaisena koko kokeen ajan, kun taas heikoilla oppijoilla alfan määrä silmät auki –tilanteessa oli lähes yhtä suuri kuin silmät kiinni –tilanteessa kokeen loppupuolella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että hyvillä oppijoilla vireystila pysyy korkeampana kuin heikoilla oppijoilla. Theta-aktiivisuudessa hyvillä ja heikoilla oppijoilla ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Näyttäisi siis siltä, että ihmisen sisäisen vireystilan muutokset vaikuttavat oppimiseen tämän kaltaisissa tehtävissä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The role of the hippocampal theta activity in classical eyeblink conditioning in rabbits
Nokia, Miriam (University of Jyväskylä, 2009) -
Effect of emotional picture viewing on classical eyeblink conditioning
Puttonen, Hanna (2004) -
Cardiac cycle and respiration phase affect responses to the conditioned stimulus in young adults trained in trace eyeblink conditioning
Waselius, Tomi; Xu, Weiyong; Sparre, Julia Isabella; Penttonen, Markku; Nokia, Miriam S. (American Physiological Society, 2022)Rhythms of breathing and heartbeat are linked to each other as well as to rhythms of the brain. Our recent studies suggest that presenting the conditioned stimulus during expiration or during the diastolic phase of the ... -
Hippocampal theta phase-contingent memory retrieval in delay and trace eyeblink conditioning
Waselius, Tomi; Pöllänen, Eveliina; Wikgren, Jan; Penttonen, Markku; Nokia, Miriam (Elsevier BV, 2017)Hippocampal theta oscillations (3–12 Hz) play a prominent role in learning. It has been suggested that encoding and retrieval of memories are supported by different phases of the theta cycle. Our previous study on trace ... -
Distinct Hippocampal Oscillation Dynamics in Trace Eyeblink Conditioning Task for Retrieval and Consolidation of Associations
Kim, Kayeon; Nokia, Miriam S.; Palva, Satu (Society for Neuroscience, 2024)Trace eyeblink conditioning (TEBC) has been widely used to study associative learning in both animals and humans. In this paradigm, conditioned responses (CRs) to conditioned stimuli (CS) serve as a measure for retrieving ...