dc.contributor.author | Rantanen, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2010-11-09T17:35:17Z | |
dc.date.available | 2010-11-09T17:35:17Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1142207 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25578 | |
dc.description.abstract | Ihmisten välillä on suurta vaihtelua oppimissuorituksessa klassisen ehdollistumisen tehtävissä laboratoriokokeissa. Erot kognitiivisissa kyvyissä voivat selittää osan vaihtelusta, mutta luultavampaa kuitenkin on että vaihtelu ihmisen sisäisessä vireystilassa aiheuttaa hajontaa oppimiskyvyssä. Tutkimuksessamme opetimme ihmisiä silmäniskuehdollistamisessa ja mittasimme ihmisten spontaania jatkuvaa aivosähkökäyrää silmät auki/kiinni –tilanteissa opettamisjaksojen välissä. Tarkkailimme erityisesti theta- (3 – 8 Hz) ja alfa- (9 – 13 Hz) taajuuksia nähdäksemme, selittääkö toinen näistä ihmisten välisiä suorituseroja. Theta-aktiivisuus liitetään usein oppimis- ja tiedonkäsittelyprosesseihin sinänsä, kun taas alfa-taajuuden väistyminen silmät avattaessa (alpha blocking) liittyy vireystilaan vaihteluun. Kokeessamme hyvien ja heikkojen oppijoiden välillä oli suuri ero suorituksessa. Hyvillä oppijoilla alfa-taajuuden väistyminen pysyy tasaisena koko kokeen ajan, kun taas heikoilla oppijoilla alfan määrä silmät auki –tilanteessa oli lähes yhtä suuri kuin silmät kiinni –tilanteessa kokeen loppupuolella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että hyvillä oppijoilla vireystila pysyy korkeampana kuin heikoilla oppijoilla. Theta-aktiivisuudessa hyvillä ja heikoilla oppijoilla ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Näyttäisi siis siltä, että ihmisen sisäisen vireystilan muutokset vaikuttavat oppimiseen tämän kaltaisissa tehtävissä. | |
dc.format.extent | 15 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | vireys | |
dc.title | EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201011093077 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | ehdollistuminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |