Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRantanen, Emmi
dc.date.accessioned2010-11-09T17:35:17Z
dc.date.available2010-11-09T17:35:17Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1142207
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25578
dc.description.abstractIhmisten välillä on suurta vaihtelua oppimissuorituksessa klassisen ehdollistumisen tehtävissä laboratoriokokeissa. Erot kognitiivisissa kyvyissä voivat selittää osan vaihtelusta, mutta luultavampaa kuitenkin on että vaihtelu ihmisen sisäisessä vireystilassa aiheuttaa hajontaa oppimiskyvyssä. Tutkimuksessamme opetimme ihmisiä silmäniskuehdollistamisessa ja mittasimme ihmisten spontaania jatkuvaa aivosähkökäyrää silmät auki/kiinni –tilanteissa opettamisjaksojen välissä. Tarkkailimme erityisesti theta- (3 – 8 Hz) ja alfa- (9 – 13 Hz) taajuuksia nähdäksemme, selittääkö toinen näistä ihmisten välisiä suorituseroja. Theta-aktiivisuus liitetään usein oppimis- ja tiedonkäsittelyprosesseihin sinänsä, kun taas alfa-taajuuden väistyminen silmät avattaessa (alpha blocking) liittyy vireystilaan vaihteluun. Kokeessamme hyvien ja heikkojen oppijoiden välillä oli suuri ero suorituksessa. Hyvillä oppijoilla alfa-taajuuden väistyminen pysyy tasaisena koko kokeen ajan, kun taas heikoilla oppijoilla alfan määrä silmät auki –tilanteessa oli lähes yhtä suuri kuin silmät kiinni –tilanteessa kokeen loppupuolella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että hyvillä oppijoilla vireystila pysyy korkeampana kuin heikoilla oppijoilla. Theta-aktiivisuudessa hyvillä ja heikoilla oppijoilla ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Näyttäisi siis siltä, että ihmisen sisäisen vireystilan muutokset vaikuttavat oppimiseen tämän kaltaisissa tehtävissä.
dc.format.extent15 sivua
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervireys
dc.titleEEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201011093077
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoehdollistuminen
dc.subject.ysooppiminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot