dc.contributor.author | Kerttula, Tero | |
dc.date.accessioned | 2010-11-03T12:33:39Z | |
dc.date.available | 2010-11-03T12:33:39Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1141615 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25552 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielma käsittelee Roland Barthesin konnotaatiotapoja sarjakuvan ja digitaalisen pelin kontekstissa. Tutkielman kohteena on Steve Purcellin Sam & Max -sarja, joka on jatkunut 1980-luvulta nykypäivään siirtyen mediavälineestä toiseen, mutta silti alkuperäisen tekijänsä suunnittelemana.
Työn aineisto käsittää alkuperäisen sarjakuvasarjan lisäksi myös vuonna 1993 julkaistun Sam & Max Hit the Road -pelin sekä 2000-luvulla julkaistun uuden pelisarjan kaksi ensimmäistä tuotantokautta. Aineisto on laaja, käsittäen yhteensä 12 peliä ja sarjakuvasarjan kokonaisuudessaan. Laajuudesta johtuen hahmojen pohjalta 1990-luvulla tehty animaatiosarja jäi tutkielman ulkopuolelle.
Tutkielman analyysi koostuu aineiston analysoimisesta Barthesin kuuden erilaisen, alunperin valokuvien analysointiin tarkoitetun konnotaatiotavan kautta. Konnotaatiotapojen ja denotaatioiden lisäksi teoriaosuus koostuu sekä sarjakuvien että digitaalisten pelien visuaalisesta teoriasta. Analyysit käsitellään kaikkien kuuden konnotaatiotavan kohdalla sekä sarjakuvien että pelien kuvastoa analysoiden ja vertaillen.
Tutkimustulosten perusteella Barthesin konnotaatiotavat ovat sovellettavissa liki sellaisinaan sarjakuviin mutta peleihin heikommin. Sarjakuvamaisten pelien visuaalisessa suunnittelussa tulisikin tulosten perusteella kiinnittää enemmän huomiota sarjakuvan ilmaisutapaan ja visuaalisen kerronnan keinoihin. | |
dc.format.extent | 78 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Purcell, Steve | |
dc.title | Koiran ja jäniksen konnotaatiot : Roland Barthesin konnotaatiotavat Steve Purcellin Sam & Max -sarjakuvissa ja -peleissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201011033056 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | semiotiikka | |
dc.subject.yso | sarjakuvat | |
dc.subject.yso | peli | |
dc.subject.yso | kuva-analyysi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |