University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koiran ja jäniksen konnotaatiot : Roland Barthesin konnotaatiotavat Steve Purcellin Sam & Max -sarjakuvissa ja -peleissä

Thumbnail
View/Open
5.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kerttula, Tero
Date
2010
Discipline
TaidekasvatusArt Education

 
Pro gradu -tutkielma käsittelee Roland Barthesin konnotaatiotapoja sarjakuvan ja digitaalisen pelin kontekstissa. Tutkielman kohteena on Steve Purcellin Sam & Max -sarja, joka on jatkunut 1980-luvulta nykypäivään siirtyen mediavälineestä toiseen, mutta silti alkuperäisen tekijänsä suunnittelemana. Työn aineisto käsittää alkuperäisen sarjakuvasarjan lisäksi myös vuonna 1993 julkaistun Sam & Max Hit the Road -pelin sekä 2000-luvulla julkaistun uuden pelisarjan kaksi ensimmäistä tuotantokautta. Aineisto on laaja, käsittäen yhteensä 12 peliä ja sarjakuvasarjan kokonaisuudessaan. Laajuudesta johtuen hahmojen pohjalta 1990-luvulla tehty animaatiosarja jäi tutkielman ulkopuolelle. Tutkielman analyysi koostuu aineiston analysoimisesta Barthesin kuuden erilaisen, alunperin valokuvien analysointiin tarkoitetun konnotaatiotavan kautta. Konnotaatiotapojen ja denotaatioiden lisäksi teoriaosuus koostuu sekä sarjakuvien että digitaalisten pelien visuaalisesta teoriasta. Analyysit käsitellään kaikkien kuuden konnotaatiotavan kohdalla sekä sarjakuvien että pelien kuvastoa analysoiden ja vertaillen. Tutkimustulosten perusteella Barthesin konnotaatiotavat ovat sovellettavissa liki sellaisinaan sarjakuviin mutta peleihin heikommin. Sarjakuvamaisten pelien visuaalisessa suunnittelussa tulisikin tulosten perusteella kiinnittää enemmän huomiota sarjakuvan ilmaisutapaan ja visuaalisen kerronnan keinoihin. ...
Keywords
Purcell, Steve semiotiikka sarjakuvat peli kuva-analyysi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011033056

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Disney-studioiden propagandatuotanto toisessa maailmansodassa - analyysia piiirroskuvista 

    Tiiromäki, Janika (2011)
  • Pahuuden piinasta syntisen hyvään : Magnum 7 syntiä - mainonnan merkitykset ja suhde taideperinteeseen 

    Kankainen, Reetta (2009)
  • Describing design images : from image analysis to educational content in an archive image database 

    Sarvilahti, Marika (2007)
  • Vallan kuvallinen representoituminen : miten valta luetaan auki suomalaisista puhemies- ja presidenttimuotokuvista 

    Huhtala, Maria (2010)
  • Interpretation of journalistic photographs as an instrument of visual literacy education 

    Kędra, Joanna (University of Jyväskylä, 2016)
    Images are produced, used and distributed on an enormous scale. However, the skills of understanding, interpreting and using images as well as thinking and learning in terms of images are taken for granted, and thus, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre