Hengitys ja verenkierto oppikirjoissa ja oppilaiden käsityksissä
Date
2010Tutkimuksemme käsittelee oppilaiden käsityksiä hengityksestä ja verenkierrosta.
Koska Olipa kerran elämä –videot ovat vielä tänäkin päivän käytössä kouluissa,
tutkimuksemme yksi osa kohdistuu videoiden katselun vaikutukseen suhteessa
oppilaiden käsityksiin. Tutkimuksessamme vertailemme myös videoiden katselun
vaikutusta eri-ikäisten oppijoiden käsitysten muuttumiseen. Tämän lisäksi
perehdymme Jyväskylän normaalikouluissa käytettävien oppikirjojen hengitystä ja
verenkiertoa koskevaan sisältöön. Hengityksen ja verenkierron valitsimme
tutkimuksemme aiheeksi, koska nämä muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden ja
ovat ihmisen elimistön toiminnan kannalta tärkeitä.
Oppilaiden käsityksiä ja videoiden vaikutusta niihin tutkittiin esi- ja
jälkihaastattelujen avulla, joiden välissä tutkittavat katsoivat Olipa kerran elämäsarjan -jaksot Hengitys ja Sydän. Haastateltavina tässä tutkimuksessa oli kolme oppilasta jokaiselta kouluasteelta: alakoulusta, yläkoulusta ja lukiosta. Kaikki haastateltavat olivat Jyväskylän normaalikouluista. Sekä haastattelujen että
oppikirjojen analyysi toteutettiin käyttäen apuna sisällönanalyysiä. Haastatteluissa käytimme teemahaastattelua, joka on niin sanottu puolistrukturoitu haastattelun muoto.
Videoiden perusteella oppilaille muodostui jonkin verran virhekäsityksiä. Osittain
syntyneitä virhekäsityksiä muodostui, koska tutkittavat tulkitsivat videota aiempien käsitysten perusteella. Tyypillisin virhekäsitys videoiden katselun jälkeen oli hiilidioksidin kulkeminen veressä punasoluihin sitoutuneena. Haastattelujen perusteella videot toimivat kuitenkin lähinnä motivoivana mieleenpalauttamisen apuna.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjoittamaton kirja, kirjoitettu kirja ja luonnonkirja : planetaariset ilmiöt teksteinä ja kuvina peruskoulun ja lukion oppikirjoissa
Ojala, Jorma (Jyväskylän yliopisto, 1997) -
"Sillä vois olla jotain tekemistä näitten kasvihuonekaasujen kanssa" : ilmastonlämpeneminen yläluokkalaisten käsityksissä
Nevanpää, Tiina (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Enemmän iloa oppimiseen : neljännen luokan oppilaiden lukutaito sekä matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen : kansainväliset PIRLS- ja TIMSS-tutkimukset Suomessa
Kupari, Pekka; Sulkunen, Sari; Vettenranta, Jouni; Nissinen, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2012) -
Oppijalähtöistä pedagogiikkaa etsimään : kahdeksannen luokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen : kansainvälinen TIMSS-tutkimus Suomessa
Kupari, Pekka; Vettenranta, Jouni; Nissinen, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2012)