Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKuitunen, Anu
dc.contributor.authorTorkkeli, Hanna
dc.date.accessioned2010-10-27T15:13:43Z
dc.date.available2010-10-27T15:13:43Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1141450
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25514
dc.description.abstractTutkimuksemme käsittelee oppilaiden käsityksiä hengityksestä ja verenkierrosta. Koska Olipa kerran elämä –videot ovat vielä tänäkin päivän käytössä kouluissa, tutkimuksemme yksi osa kohdistuu videoiden katselun vaikutukseen suhteessa oppilaiden käsityksiin. Tutkimuksessamme vertailemme myös videoiden katselun vaikutusta eri-ikäisten oppijoiden käsitysten muuttumiseen. Tämän lisäksi perehdymme Jyväskylän normaalikouluissa käytettävien oppikirjojen hengitystä ja verenkiertoa koskevaan sisältöön. Hengityksen ja verenkierron valitsimme tutkimuksemme aiheeksi, koska nämä muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden ja ovat ihmisen elimistön toiminnan kannalta tärkeitä. Oppilaiden käsityksiä ja videoiden vaikutusta niihin tutkittiin esi- ja jälkihaastattelujen avulla, joiden välissä tutkittavat katsoivat Olipa kerran elämäsarjan -jaksot Hengitys ja Sydän. Haastateltavina tässä tutkimuksessa oli kolme oppilasta jokaiselta kouluasteelta: alakoulusta, yläkoulusta ja lukiosta. Kaikki haastateltavat olivat Jyväskylän normaalikouluista. Sekä haastattelujen että oppikirjojen analyysi toteutettiin käyttäen apuna sisällönanalyysiä. Haastatteluissa käytimme teemahaastattelua, joka on niin sanottu puolistrukturoitu haastattelun muoto. Videoiden perusteella oppilaille muodostui jonkin verran virhekäsityksiä. Osittain syntyneitä virhekäsityksiä muodostui, koska tutkittavat tulkitsivat videota aiempien käsitysten perusteella. Tyypillisin virhekäsitys videoiden katselun jälkeen oli hiilidioksidin kulkeminen veressä punasoluihin sitoutuneena. Haastattelujen perusteella videot toimivat kuitenkin lähinnä motivoivana mieleenpalauttamisen apuna.fi
dc.format.extent141 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleHengitys ja verenkierto oppikirjoissa ja oppilaiden käsityksissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201010273015
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosBio- ja ympäristötieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Biological and Environmental Scienceen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineBiologian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Biologyen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi4014
dc.subject.ysohengitys
dc.subject.ysoverenkierto
dc.subject.ysokonstruktivismi
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot