Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPöyhtäri, Vuokko
dc.date.accessioned2010-10-18T08:50:38Z
dc.date.available2010-10-18T08:50:38Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1137918
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25495
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan erilaisuuden/moninaisuuden suhdetta useista viitekehyksistä. Keskeiseisinä menetelminä ovat historiallis-hermeneuttinen tutkimusote ja filosofinen analyysi. Tutkimuksen mukaan koulukulttuuria ohjaa yhä lääketieteellinen paradigma. Koulun vaikeudesta kohdata erilaisuutta seuraa, että oppilaiden siirrot erityisopetukseen lisääntyvät kiihtyvällä vauhdilla. Oppilaat leimaantuvat ja ovat vaarassa syrjäytyä: oppilaan minä kuva on usein negatiivinen. Inkluusio toteutuu usein vain retoriikan tasolla. 1960-luvulla esiin noussut, uusien ihmisoikeusopimusten ja oppimiskäsityksien mukainen, sosiaalinen malli on suurilta osin käytännössä jäänyt lääketieteellisen mallin jalkoihin. Inkluusion malli perustuu sosiaaliseen malliin ja konsrukstiisiin oppimiskäsityksiin, joissa erilaisuus koetaan rikkautena ja opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan vahvuuksista ja tarpeista: oppilaan minäkuva on positiivinen. Tarkentuvan oppilastuntemuksen avulla löydetään oppilaiden piiloisetkin lahjakkuudet. Inklusiivinen kasvatus mahdollistuu koko kouluyhteisön tiimiytymisen, yhteistoiminnallisen opetuksen ja joustavan ryhmäytymisen avulla. Samalla erityisopetus ja yleisopetus yhdistyvät ja yleisopetuksen- ja erityisopetuksen opettajat tekevät tasavertaista yhteistyötä myönteisessä ilmapiirissä. Silloin myös perinteisesti yksinpuurtavan opettajan työtaakka kevenee, kun vastuu oppilaista jaetaan useamman kesken. Tässä prosessissa erityisluokkien tarve vähenee ja erityisoppilaat konstruoituvat tavallisiksi oppilaiksi. Näin tarkastellen voidaan päätyä ajatukseen: Inkluusio on erityisoppilaan uusi mahdollisuus. Tutkimukseni tavoitteena on rohkaista kouluja, rehtoreita, opettajia ja poliittisia päättäjiä sitoutumaan inklusiivisiin muutostalkoisiin.Ratkaisuna koulun kriisiin tarjoan inkluusiota.
dc.format.extent185 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleInkluusio - erityisoppilaan uusi mahdollisuus ja haaste koululle : historiallis-hermeneuttinen analyysi erityisoppilaan (vammaisen ja poikkeavan) koulutettavuuskäsityksistä perinteisten ja nykyisten tiedekäsityksien valossa, inkluusioon peilaten
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201010182998
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotLisensiaatintyöfi
dc.type.ontasotLicentiate thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoerityisoppillaat
dc.subject.ysosegregaatio
dc.subject.ysointegraatio
dc.subject.ysoinkluusio


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot