University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Lisensiaatintyöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Lisensiaatintyöt > View Item

Inkluusio - erityisoppilaan uusi mahdollisuus ja haaste koululle : historiallis-hermeneuttinen analyysi erityisoppilaan (vammaisen ja poikkeavan) koulutettavuuskäsityksistä perinteisten ja nykyisten tiedekäsityksien valossa, inkluusioon peilaten

Thumbnail
View/Open
816.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pöyhtäri, Vuokko
Date
2010
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksessa tarkastellaan erilaisuuden/moninaisuuden suhdetta useista viitekehyksistä. Keskeiseisinä menetelminä ovat historiallis-hermeneuttinen tutkimusote ja filosofinen analyysi. Tutkimuksen mukaan koulukulttuuria ohjaa yhä lääketieteellinen paradigma. Koulun vaikeudesta kohdata erilaisuutta seuraa, että oppilaiden siirrot erityisopetukseen lisääntyvät kiihtyvällä vauhdilla. Oppilaat leimaantuvat ja ovat vaarassa syrjäytyä: oppilaan minä kuva on usein negatiivinen. Inkluusio toteutuu usein vain retoriikan tasolla. 1960-luvulla esiin noussut, uusien ihmisoikeusopimusten ja oppimiskäsityksien mukainen, sosiaalinen malli on suurilta osin käytännössä jäänyt lääketieteellisen mallin jalkoihin. Inkluusion malli perustuu sosiaaliseen malliin ja konsrukstiisiin oppimiskäsityksiin, joissa erilaisuus koetaan rikkautena ja opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan vahvuuksista ja tarpeista: oppilaan minäkuva on positiivinen. Tarkentuvan oppilastuntemuksen avulla löydetään oppilaiden piiloisetkin lahjakkuudet. Inklusiivinen kasvatus mahdollistuu koko kouluyhteisön tiimiytymisen, yhteistoiminnallisen opetuksen ja joustavan ryhmäytymisen avulla. Samalla erityisopetus ja yleisopetus yhdistyvät ja yleisopetuksen- ja erityisopetuksen opettajat tekevät tasavertaista yhteistyötä myönteisessä ilmapiirissä. Silloin myös perinteisesti yksinpuurtavan opettajan työtaakka kevenee, kun vastuu oppilaista jaetaan useamman kesken. Tässä prosessissa erityisluokkien tarve vähenee ja erityisoppilaat konstruoituvat tavallisiksi oppilaiksi. Näin tarkastellen voidaan päätyä ajatukseen: Inkluusio on erityisoppilaan uusi mahdollisuus. Tutkimukseni tavoitteena on rohkaista kouluja, rehtoreita, opettajia ja poliittisia päättäjiä sitoutumaan inklusiivisiin muutostalkoisiin.Ratkaisuna koulun kriisiin tarjoan inkluusiota. ...
Keywords
erityisoppillaat segregaatio integraatio inkluusio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201010182998

Metadata
Show full item record
Collections
  • Lisensiaatintyöt [485]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre