Inkluusio - erityisoppilaan uusi mahdollisuus ja haaste koululle : historiallis-hermeneuttinen analyysi erityisoppilaan (vammaisen ja poikkeavan) koulutettavuuskäsityksistä perinteisten ja nykyisten tiedekäsityksien valossa, inkluusioon peilaten
Tutkimuksessa tarkastellaan erilaisuuden/moninaisuuden suhdetta useista viitekehyksistä. Keskeiseisinä menetelminä ovat historiallis-hermeneuttinen tutkimusote ja filosofinen analyysi. Tutkimuksen mukaan koulukulttuuria ohjaa yhä lääketieteellinen paradigma. Koulun vaikeudesta kohdata erilaisuutta seuraa, että oppilaiden siirrot erityisopetukseen lisääntyvät kiihtyvällä vauhdilla. Oppilaat leimaantuvat ja ovat vaarassa syrjäytyä: oppilaan minä kuva on usein negatiivinen. Inkluusio toteutuu usein vain retoriikan tasolla. 1960-luvulla esiin noussut, uusien ihmisoikeusopimusten ja oppimiskäsityksien mukainen, sosiaalinen malli on suurilta osin käytännössä jäänyt lääketieteellisen mallin jalkoihin. Inkluusion malli perustuu sosiaaliseen malliin ja konsrukstiisiin oppimiskäsityksiin, joissa erilaisuus koetaan rikkautena ja opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan vahvuuksista ja tarpeista: oppilaan minäkuva on positiivinen. Tarkentuvan oppilastuntemuksen avulla löydetään oppilaiden piiloisetkin lahjakkuudet. Inklusiivinen kasvatus mahdollistuu koko kouluyhteisön tiimiytymisen, yhteistoiminnallisen opetuksen ja joustavan ryhmäytymisen avulla. Samalla erityisopetus ja yleisopetus yhdistyvät ja yleisopetuksen- ja erityisopetuksen opettajat tekevät tasavertaista yhteistyötä myönteisessä ilmapiirissä. Silloin myös perinteisesti yksinpuurtavan opettajan työtaakka kevenee, kun vastuu oppilaista jaetaan useamman kesken. Tässä prosessissa erityisluokkien tarve vähenee ja erityisoppilaat konstruoituvat tavallisiksi oppilaiksi. Näin tarkastellen voidaan päätyä ajatukseen: Inkluusio on erityisoppilaan uusi mahdollisuus. Tutkimukseni tavoitteena on rohkaista kouluja, rehtoreita, opettajia ja poliittisia päättäjiä sitoutumaan inklusiivisiin muutostalkoisiin.Ratkaisuna koulun kriisiin tarjoan inkluusiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Lisensiaatintyöt [515]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
Luosujärvi, Anssi; Hannola, Joel (2020)Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin menetelmin, millaisia kokemuksia erityiskoulusta tai - luokilta yleisopetukseen integroiduilla erityisen tuen oppilailla on integroinnin vaikutuksista. Kiinnitimme erityisesti ... -
Erityisyyden monet merkitykset : tutkimus erityisopettajien suhtautumisesta integraatioon ja inkluusioon osana koulunsa toimintakulttuuria
Haukka, Marjukka (2015)TIIVISTELMÄ Haukka, M. (2015). Erityisyyden monet merkitykset. Tutkimus erityisopettajien suhtautumisesta integraatioon ja inkluusioon osana koulunsa toimintakulttuuria. Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto, ... -
Suomalaisten ja tšekkiläisten opettajaksi opiskelevien suhtautuminen inkluusioon
Kaatrasalo, Mari (2006) -
”抚今追昔, katso menneisyyttä nykyhetken valossa” : perinteisten kiinalaisten taiteenlajien esiintymiä kiinalaisessa nykytaiteessa
Leimio, Sanni (2019)Tutkielma tarkastelee kolmen perinteisen kiinalaisen taiteenlajin, tässä kalligrafian, maalaustaiteen ja keramiikan esiintymiä ja uudelleentulkintoja kiinalaisessa nykytaiteessa. Tutkielmassa selvitetään teosanalyysin ... -
Avustavien teknologioiden käyttö opetuksessa kuurojen ja huonosti kuulevien opiskelijoiden inkluusioon
Valtonen, Waltteri (2020)Tässä tutkielmassa tutustun erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin, joilla voidaan tehostaa kuurojen, huonosti kuulevien ja muista oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden etäopetusta. Tärkeimmät havainnot liittyvät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.