dc.contributor.author | Metsäpelto, Juhani | |
dc.date.accessioned | 2010-10-11T11:58:29Z | |
dc.date.available | 2010-10-11T11:58:29Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1137718 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25470 | |
dc.description.abstract | Metsäpelto, Juhani. 2010. Luontoliikunnan opetus yläkoulussa ja lukiossa – opetusta edistävät ja rajoittavat tekijät. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 83 s.
Tässä pro gradu -tutkielmassani selvitän luontoliikunnan opetusmääriä yläkoulussa ja lukiossa sekä opetukseen edistävästi tai rajoittavasti vaikuttavia tekijöitä. Työni on luonteeltaan määrällinen ja analysoinnissa käytin SPSS 17.0 for Mac ohjelmaa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselylomaketta, jossa oli strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin yläkoulun ja/tai lukion liikunnanopettajille keväällä 2010 Liito ry:n sähköpostilistan kautta ja siihen vastasi 149 opettajaa, joista 93 oli naisia ja 56 miehiä. Vastaajien keski-ikä oli 41 vuotta. Oppisisällön valintaan liittyviä tuloksia pohdin suhteessa aiempiin tutkimustuloksiin ja kirjallisuuteen.
Tutkimustulosten mukaan yläkoulussa opetettiin keskimäärin 25.5 ja lukiossa 10.8 tuntia luontoliikuntaa kolmen vuoden aikana. Suunnistusta oli yläkoulussa 12.0 ja lukiossa 4.7 tuntia ja maastohiihtoa yläkoulussa 8.1 ja lukiossa 2.4 tuntia. Yläkoulun osalta luontoliikunnan opetusmäärä oli 11.2 % kaikesta pakollisesta liikunnanopetuksesta.
Tutkimustulosten mukaan yläkoulussa nuoret opettajat opettivat vähemmän luontoliikuntaa ja suunnistusta kuin keski-ikäiset opettajat. Maaseudulla varttuneet opettajat opettivat luontoliikuntaa ja maastohiihtoa yläkoulussa enemmän kuin kaupungeissa varttuneet opettajat. Yläkoulussa opettajan lajikohtaiset opetusvalmiudet olivat yhteydessä maastohiihdon, suunnistuksen ja retkeilyn opetusmääriin niin, että heikoilla valmiuksilla opetettiin vähemmän kuin paremmilla valmiuksilla.
Koulun sijainti vaikutti opetukseen niin, että maaseuduilla opetettiin enemmän luontoliikuntaa, suunnistusta ja maastohiihtoa kuin kaupunkiympäristöissä. Maastohiihdon opetus oli myös yhteydessä etäisyyteen suorituspaikalle. Jos etäisyys oli yli kolme kilometriä, maastohiihtoa oli vähemmän.
Opetusta edistävinä tekijöinä pidettiin oppilaiden kiinnostusta ja opettajan omaa asennoitumista ja opetustaitoja. Opetusta rajoittavina tekijöinä pidettiin määrärahojen riittävyyttä sekä liikuntatuntien ja välineiden määrää. | |
dc.format.extent | 83 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Luontoliikunnan opetus yläkoulussa ja lukiossa - opetusta edistävät ja rajoittavat tekijät | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201010112973 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | luontoliikunta | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | oppisisällöt | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |