dc.contributor.author | Tuominen, Lotta | |
dc.date.accessioned | 2010-08-17T08:53:56Z | |
dc.date.available | 2010-08-17T08:53:56Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1134412 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24878 | |
dc.description.abstract | Media on nykypäivänä suuri ja alati kasvava osa elämäämme, ja lapset ja nuoret ovat sen käytössä edelläkävijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, minkälaisia merkityksiä sähköisillä medioilla (tietokone/internet, elektroniset pelit, televisio ja kännykkä) on yhden kuudennen luokan oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, mitä sähköisiä medioita tutkimuksessa mukana olevat lapset käyttävät ja miten.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmien ja aineistojen triangulaatiota, jolloin tutkimuksessa yhdistyivät sekä laadullinen että määrällinen tutkimus. Käytettyjä tutkimusaineistoja olivat kyselylomakkeet, mediakirjoitelmat, päiväkirjat ja posterit. Kirjoitelmia ja postereita lähestyttiin laadullisesti teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, kyselyjä analysoitiin määrällisesti ja päiväkirjoja sekä laadullisesti että määrällisesti. Sisällönanalyysi ja tutkimuksen taustateoria osoittivat, että tutkimuksessa mukana olevilla medioilla on pääasiassa kolmenlaisia merkityksiä kuudesluokkalaisille: viihtymisen ja rentoutumisen merkitykset, sosiaaliset merkitykset sekä hyödyn merkitykset. Ne näkyivät hyvin myönteisinä ja kunkin median kohdalla hieman eri tavoin. Elektronisilla peleillä ja televisiolla painottuivat viihtymisen ja rentoutumisen merkitykset, kännykällä sosiaaliset merkitykset ja tietokoneella/internetillä melko tasaisesti kaikki kolme merkitystä. Tulokset osoittivat myös, että oppilaat käyttävät kaikkia tutkimuksen kohteena olleita medioita monipuolisesti. Tärkeimmäksi mediaksi kuudesluokkalaiset arvottivat kuitenkin kännykän. Tulosten mukaan näyttäisi siltä, että kuudesluokkalaiset itse eivät näe median käytöllä olevan juurikaan huonoja puolia.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että eri medioiden merkitykset näyttäytyvät kuudesluokkalaisille positiivisina. Sähköiset mediat avaavat mahdollisuuksia kommunikointiin, viihtymiseen ja arjen sujumiseen. Tulokset nostavat myös esiin mediakasvatuksen tärkeyden – siihen tulisi panostaa sekä kouluissa että kodeissa. | |
dc.format.extent | 95 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Mediakasvatus | |
dc.subject.other | medioiden merkitykset | |
dc.subject.other | sähköiset mediat | |
dc.subject.other | mediakriittisyys | |
dc.subject.other | lapset ja nuoret | |
dc.title | Viihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201008172474 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | merkitykset | |
dc.subject.yso | mediakritiikki | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | matkapuhelimet | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |