Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTuominen, Lotta
dc.date.accessioned2010-08-17T08:53:56Z
dc.date.available2010-08-17T08:53:56Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1134412
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24878
dc.description.abstractMedia on nykypäivänä suuri ja alati kasvava osa elämäämme, ja lapset ja nuoret ovat sen käytössä edelläkävijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, minkälaisia merkityksiä sähköisillä medioilla (tietokone/internet, elektroniset pelit, televisio ja kännykkä) on yhden kuudennen luokan oppilaille. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, mitä sähköisiä medioita tutkimuksessa mukana olevat lapset käyttävät ja miten. Tutkimuksessa käytettiin menetelmien ja aineistojen triangulaatiota, jolloin tutkimuksessa yhdistyivät sekä laadullinen että määrällinen tutkimus. Käytettyjä tutkimusaineistoja olivat kyselylomakkeet, mediakirjoitelmat, päiväkirjat ja posterit. Kirjoitelmia ja postereita lähestyttiin laadullisesti teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, kyselyjä analysoitiin määrällisesti ja päiväkirjoja sekä laadullisesti että määrällisesti. Sisällönanalyysi ja tutkimuksen taustateoria osoittivat, että tutkimuksessa mukana olevilla medioilla on pääasiassa kolmenlaisia merkityksiä kuudesluokkalaisille: viihtymisen ja rentoutumisen merkitykset, sosiaaliset merkitykset sekä hyödyn merkitykset. Ne näkyivät hyvin myönteisinä ja kunkin median kohdalla hieman eri tavoin. Elektronisilla peleillä ja televisiolla painottuivat viihtymisen ja rentoutumisen merkitykset, kännykällä sosiaaliset merkitykset ja tietokoneella/internetillä melko tasaisesti kaikki kolme merkitystä. Tulokset osoittivat myös, että oppilaat käyttävät kaikkia tutkimuksen kohteena olleita medioita monipuolisesti. Tärkeimmäksi mediaksi kuudesluokkalaiset arvottivat kuitenkin kännykän. Tulosten mukaan näyttäisi siltä, että kuudesluokkalaiset itse eivät näe median käytöllä olevan juurikaan huonoja puolia. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että eri medioiden merkitykset näyttäytyvät kuudesluokkalaisille positiivisina. Sähköiset mediat avaavat mahdollisuuksia kommunikointiin, viihtymiseen ja arjen sujumiseen. Tulokset nostavat myös esiin mediakasvatuksen tärkeyden – siihen tulisi panostaa sekä kouluissa että kodeissa.
dc.format.extent95 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherMediakasvatus
dc.subject.othermedioiden merkitykset
dc.subject.othersähköiset mediat
dc.subject.othermediakriittisyys
dc.subject.otherlapset ja nuoret
dc.titleViihtymistä, kontakteja ja hyötyä : sähköiset mediat kuudesluokkalaisen silmin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201008172474
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysomerkitykset
dc.subject.ysomediakritiikki
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysomatkapuhelimet
dc.subject.ysoInternet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot