Sota, media ja suomalainen lapsi : argumentaatioanalyysi lehdistön ensireaktiosta Venäjän hyökkäykseen Ukrainassa helmikuussa 2022
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitän, miten suomalainen media käsitteli Ukrainan sotaa koskevan mediasisällön vaikutuksia suomalaisiin lapsiin ensimmäisen kahden viikon aikana Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan helmikuussa 2022. Tutkin, millaisia mielipiteitä ja argumentteja asiasta esitettiin. Tutkimusaineistooni kuuluvat aiheeseen liittyviä argumentteja sisältävät jutut Helsingin Sanomista, Ilta-Sanomista ja Yleisradiolta.
Toteutin tutkimuksen argumentaatioanalyysinä Stephen E. Toulminin tapaan. Arvioin jokaisen aineistooni kuuluvan artikkelin sisältämän aiheeseen liittyvän argumentin kyseisen menetelmän avulla. Etsin aineistosta useita argumentteja yhdistäviä tekijöitä ja muodostin niiden perusteella kategorioita, joihin jaoin argumentteja. Tein tällä tavalla yhteenvetoa siitä, millaista aineiston argumentaatio on.
Tutkielmassa selvisi, että tutkimusaineistossa esiintyy runsaasti mielipiteitä ja argumentteja, joiden mukaan sota-aiheinen mediasisältö vaikuttaa tai voi vaikuttaa lapsiin henkisesti negatiivisesti ja lisää esimerkiksi ahdistusta. Lisäksi aineistossa esitettiin usein ajatus, että jollakin taholla, kuten vanhemmilla, kouluilla tai yhteiskunnalla yleisesti on velvollisuus lisätä lasten turvallisuuden tunnetta, jota sota ja sen mediarepresentaatiot horjuttavat. Lisäksi aineistossa esiintyi näiden kahta mielipiteiden ja argumentin tyyppejä harvemmin mielipiteitä ja argumentteja, joissa esimerkiksi puhuttiin tiedonvälityksen tärkeydestä yhteiskunnassa ja kritisoitiin sosiaalisen median vaikutuksia lapsiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
Katko, Rebekka (2018)Helsingin Sanomat on tehnyt maaliskuusta 2016 lähtien alakoululaisille suunnattuja Lasten uutisia, joiden tarkoituksena on saada lapset kiinnostumaan uutisista ja ymmärtämään niitä paremmin. Työssä tutkittiin laadullisen ... -
”Olisi törkeääkin, jos lapset ovat somessa, eikä kukaan tuottaisi heille laadukasta sisältöä.” : mediaympäristön mahdollisuudet lasten uutisten tuottamisessa lasten uutisten tekijöiden näkökulmasta
Mäkilä, Pi (2022)Lapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että ... -
”Et jos lapsi sanoo, et älä päivitä, niin älä päivitä.” : vanhempien ja lasten kokemuksia lasten tietojen jakamisesta sosiaalisessa mediassa
Kuikka, Juho; Morozova, Elizaveta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, minkälaisia kokemuksia vanhemmilla ja lapsilla on lasta koskevista julkaisuista sosiaalisessa mediassa. Lisäksi selvitimme, miten vanhemmat perustelevat lapsistaan tekemiään ... -
"Pitkä kriisi, pitkät seuraukset" : lasten hyvinvointi ja oikeudet koronapandemian aikana asiantuntijoiden kannanotoissa
Halme, Ida-Annika (2021)Tämä tutkimus paikantuu uudenlaisen koronaviruksen aiheuttamaan COVID-19 -pandemiaan ja sen ensimmäiseen aaltoon Suomessa. Koronapandemia ja sen aiheuttamat rajoitustoimet ja poikkeusolot ovat täysin poikkeuksellinen kriisi, ... -
Kääntämisen taidot kaksikielisten lasten motivaattorina
Shappo, Anastasia; Viimaranta, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Kääntämistä ei useinkaan pidetä lasten maailmaan kuuluvana asiana vaan aikuisten ammattitoimintana. Myös käännösmetodilla on kielten oppimisessa vanhanaikainen kaiku. Kulttuurisilta-kilpailu pyrkii kuitenkin motivoimaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.