dc.contributor.author | Piipponen-Karkulowski, Jonna | |
dc.date.accessioned | 2010-08-09T10:16:53Z | |
dc.date.available | 2010-08-09T10:16:53Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1134522 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24831 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa kehitysvammaisten
kuvataidekasvatusta. Tutkimuksen perimmäisenä tavoitteena on selvittää esimerkkiryhmää
tutkimalla millaisia merkityksiä kehitysvammaisten kuvataideharrastukseen liitetään ja millä
tavoilla eri ihmisryhmät jäsentävät kuvataidekasvatusta. Tutkimuskohdetta ei ole juurikaan
aikaisemmin tutkittu, joten kaikki aiheesta tuotettu tutkimustieto vie kehitysvammaisten
kuvataidekasvatuksen tuntemista eteenpäin.
Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla Lahdessa, Harjulan kansalaisopistossa,
toimivan kuvataidekerhon kehitysvammaisia kuvataideharrastajia, heidän lähiomaisiaan,
kehitysvammaisten kuvataideopettajia ja harrastustoiminnan järjestäjiä. Laadullisen sisällön
analyysin menetelmällä saatuja tutkimustuloksia käsitellään suhteessa aihetta koskevaan
teoriatietoon. Muun muassa monikulttuurinen taidekasvatus ja ajatukset kuvallisesta
kehityksestä tarjoavat kaikupohjaa tutkimustulosten käsittelylle tässä tutkimuksessa.
Tutkimustulosten mukaan kehitysvammaisten kuvataidekasvatuksessa näyttäytyvät
merkityksellisinä myönteiset tunteet, taiteellinen työskentely, osallisuus taide-elämään,
sosiaaliset suhteet ja erityisryhmän harrastustoiminta. Huomion arvoista kuitenkin on, että
kuvataideharrastustoimintaan liittyvät ihmisryhmät painottavat harrastuksessa eri puolia, joka
näkyy muun muassa heidän taidenäkemystensä eroavaisuuksina. Keskeistä tutkimustuloksissa
on kehitysvammaisten taiteen tekijöiden ”taidepainotteisuus”. He antavat harrastukselleen
monipuolisia taiteelliseen työskentelyyn liittyviä merkityksiä, siinä missä muut tahot painottavat
harrastuksen organisoimiseen tai terapeuttiseen yhdessäoloon liittyviä puolia. | |
dc.format.extent | 130 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kehitysvammaisuus | |
dc.subject.other | kuvataide | |
dc.subject.other | taidekasvatus | |
dc.title | Itse sekoitetut värit : kehitysvammaiset kuvataiteen harrastajina ja tekijöinä | |
dc.title.alternative | Kehitysvammaiset kuvataiteen harrastajina ja tekijöinä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201008092419 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | kehitysvammaisuus | |
dc.subject.yso | kehitysvammaiset | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |