Itse sekoitetut värit : kehitysvammaiset kuvataiteen harrastajina ja tekijöinä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa kehitysvammaisten
kuvataidekasvatusta. Tutkimuksen perimmäisenä tavoitteena on selvittää esimerkkiryhmää
tutkimalla millaisia merkityksiä kehitysvammaisten kuvataideharrastukseen liitetään ja millä
tavoilla eri ihmisryhmät jäsentävät kuvataidekasvatusta. Tutkimuskohdetta ei ole juurikaan
aikaisemmin tutkittu, joten kaikki aiheesta tuotettu tutkimustieto vie kehitysvammaisten
kuvataidekasvatuksen tuntemista eteenpäin.
Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla Lahdessa, Harjulan kansalaisopistossa,
toimivan kuvataidekerhon kehitysvammaisia kuvataideharrastajia, heidän lähiomaisiaan,
kehitysvammaisten kuvataideopettajia ja harrastustoiminnan järjestäjiä. Laadullisen sisällön
analyysin menetelmällä saatuja tutkimustuloksia käsitellään suhteessa aihetta koskevaan
teoriatietoon. Muun muassa monikulttuurinen taidekasvatus ja ajatukset kuvallisesta
kehityksestä tarjoavat kaikupohjaa tutkimustulosten käsittelylle tässä tutkimuksessa.
Tutkimustulosten mukaan kehitysvammaisten kuvataidekasvatuksessa näyttäytyvät
merkityksellisinä myönteiset tunteet, taiteellinen työskentely, osallisuus taide-elämään,
sosiaaliset suhteet ja erityisryhmän harrastustoiminta. Huomion arvoista kuitenkin on, että
kuvataideharrastustoimintaan liittyvät ihmisryhmät painottavat harrastuksessa eri puolia, joka
näkyy muun muassa heidän taidenäkemystensä eroavaisuuksina. Keskeistä tutkimustuloksissa
on kehitysvammaisten taiteen tekijöiden ”taidepainotteisuus”. He antavat harrastukselleen
monipuolisia taiteelliseen työskentelyyn liittyviä merkityksiä, siinä missä muut tahot painottavat
harrastuksen organisoimiseen tai terapeuttiseen yhdessäoloon liittyviä puolia.
...
Muu nimeke
Kehitysvammaiset kuvataiteen harrastajina ja tekijöinäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Uskaltaisipa itse tehdä sellaista taidetta" : kehitysvammaisten taide opettajien näkökulmasta
Kavasvuo, Tanja (2008) -
Outo ja aito taide : ammattikoululaiset ja lukiolaiset kuvataiteen vastaanottajina
Linko, Maaria (Jyväskylän yliopisto, 1992)Minkälainen on suomalaisten nuorten visuaalinen lukutaito, kun katseltavana on kuvataidetta? Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten tapoja puhua taidekokemuksestaan taidekuvien katselutilanteissa tehdyn kyselyn sekä haastattelujen ... -
Taidemuseot peruskoulun kuvataiteen opetuksessa : tutkimus taidemuseopedagogisesta toiminnasta Jyväskylässä
Kaarniemi, Anu; Tervakari, Maria (2001) -
Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista
Lindell, Anssi; Kähkönen, Anna-Leena; Lehtinen, Antti; Lokka, Antti; Ratinen, Ilkka (Jyväskylän yliopisto, 2020)Oppiminen ei muutu ilmiölähtöiseksi pelkästään kirjaamalla tällainen tavoite opetussuunnitelmiin. Lisäksi vaaditaan ainakin, että opettajat ymmärtävät opetussuunnitelman ilmiölähtöisyyttä ja toimivat sen mukaisesti. Tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.